Interventies in de groepsdynamiek
Aan de hand van casuïstiek worden verschillende verstoringen in de groep besproken. Meeliften, passiviteit, flauwe grappen en pesten komen aan bod. Wat kan jij als docent doen...
Aan de hand van casuïstiek worden verschillende verstoringen in de groep besproken. Meeliften, passiviteit, flauwe grappen en pesten komen aan bod. Wat kan jij als docent doen...
Studenten die passief in de klas zitten en niet meedoen met de opdrachten. Juist hele drukke groepen, gezellig maar ook niet productief. Welke observaties neem je waar? Welke...
Honderden groepen, nieuw en bestaand, komen bij een nieuw studiejaar bij elkaar. Soms als toevallige verzameling van individuen maar vaak met een extra impuls vanuit de groep:...
Docenten spelen allerlei rollen in de groep, maar één van de belangrijkste daarvan is de rol van (pedagogisch) manager. Een goed gemanagede groep biedt een omgeving leren kan opbloeien. In deze blog de factoren die van belang zijn voor een veilig pedagogisch klimaat.
5 TIPS VOOR POSITIEVE BEÏNVLOEDING VAN HET GROEPSPROCES Een blog uit de top 5 meest gelezen METIS-blogs. Bijgewerkt na eerste publicatie en reactie van Jo Heusschen (leraar...
Wat is de mening van docenten over online leren? En wat is de mening over personaliseren of flexibiliseren? Biedt het online onderwijs hier nieuwe inzichten voor? Bekijk de...
Wat hebben we lang uitgekeken naar deze heerlijke vakantie. Meer dan ooit hunkerden studenten en docenten naar vakantie. In een jaar waarin de leercurve voor iedereen in het...
Tien pedagogische tips om je studenten weer welkom te heten Al twee maanden lang zijn onze studenten vrijwel niet meer fysiek betrokken bij ons onderwijs. Onderwijs en...
Ik zeg en chat ‘gedag’ in mijn online-workshop/meeting/ classroom, in MS Teams/Zoom/Brightspace, zwaai nog een keer en klap mijn laptop dicht. Abrupt weg is iedereen, vanuit...
Je hoort het studenten zeggen: “alweer in groepjes? Ik werk hier liever zelf aan, dan kan ik het doen wanneer ik wil. Alleen kan ik het sneller. We krijgen geen gezamenlijke...
We hebben er allemaal mee te maken en in verschillende facetten van ons leven… Binnen het sportteam, binnen een vriendinnen of vriendengroep, binnen families en last but not...
We verkennen de mogelijkheden om onderwijsdoelen van "Ego-Denken" naar "Eco-Denken" te verschuiven en de focus te verleggen van individueel succes naar collectieve verantwoordelijkheid. Wat is de rol van ons onderwijs bij het vormen van ethisch verantwoorde individuen en het bevorderen van milieubewustzijn, leiderschap en verbondenheid?
Een klassenopstelling kan je les maken of breken. Ontdek in dit filmpje alles over klassenopstellingen. https://youtu.be/0IPZaNqbHq8
Onze innerlijke dialoog, de verschillende 'ikken', beïnvloeden ons denken en handelen. Het gebruik van technieken zoals de Voice Dialogue-methode en het Persoonlijk Positie Repertoire kunnen erbij helpen om ons meer bewust te zijn van dit fenomeen.
3 brillen om naar je klas te kijken “alleen kan je niks, je moet het samen doen” (Johan Cruijff) Je les, in de opleiding bedrijfseconomie, staat op het punt van beginnen. De...
Groepsdynamica is een veelbesproken onderwerp waar docenten dagelijks mee te maken hebben. Er zijn meerdere bronnen die geraadpleegd kunnen worden als je je wilt verdiepen in...
Met je groep vers het nieuwe studiejaar in Welkom bij deel 2 van mijn blogreeks gericht op positieve groepsvorming! In deel 1 heb ik mij met name op een stuk theorie gericht...
CREËREN VAN EEN POSITIEVE GROEP, DEEL 1 Het werken met groepen… een taak op zich! Docenten, we vragen zo veel van ze, van kennis op juiste momenten overdragen, tot goede...
Het is lastig om feedback te geven aan grote groepen. Hoe organiseer je het en hoe zorg je dat dit efficiënt gebeurt? In deze blog geef ik drie praktische voorbeelden hoe deze...
Studenten geven regelmatig aan dat ze het werken in groepen niet (meer) zo zien zitten. Meeliftgedrag, vage opdrachten en toetsing die geen uitspraak doet over individuele...
Ik bespreek het managen van veranderprocessen, en benadruk het belang van betrokkenheid van alle stakeholders en het creëren van een gezamenlijke visie. Hierbij introduceer ik tools als de Schoolnavigator® en de theorie van veranderkleuren.