Deel 3:
Werken met groepen – Deep Democracy
Dit is de derde en laatste artikel over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. Dit artikel gaat kort in op meta skills van een Deep Democracy facilitator. De Meta Skills van een Deep Democracy facilitator
In de dynamische wereld van onderwijs en werken met groepen zijn bepaalde persoonlijke vaardigheden onmisbaar. In Deep Democracy zijn dit de meta skills. Er zijn heel veel meta skills maar de meest essentiële voor werken met groepen zijn Superluisteren, Neutraliteit en Compassie. Ik licht deze meta skills toe vanuit twee invalshoeken, eerst vanuit Deep Democracy en dan vanuit docentperspectief.
Superluisteren
Superluisteren is het vermogen om je open te stellen voor alle communicatiekanalen en zodoende signalen vanuit zowel het groepsbewuste als het groepsonbewuste op te pikken (zie de vorige artikelen in deze reeks ). Voor een docent betekent dit aandachtig luisteren naar wat studenten zeggen, maar ook naar wat onuitgesproken blijft. Deze vaardigheid helpt docenten om onderliggende zorgen, motivatie en groepsdynamieken te begrijpen en hierop in te spelen.
Neutraliteit
Neutraliteit is het vermogen om voor de duur van een bijeenkomst je eigen agenda of het doel van de sessie even, opzij te zetten. Dat je je eigen mening tijdelijk kunt uitschakelen en met (mentale) afstand de meningen van anderen kunt horen. Voor docenten betekent dit dat ze verschillende perspectieven in de klas kunnen waarderen en respecteren, zonder favorieten te kiezen of vooroordelen te hebben. Dit creëert een inclusieve leeromgeving waarin elke student zich gehoord en gewaardeerd voelt.
Compassie
Compassie is naast bewustzijn en neutraliteit belangrijk om begrip te hebben voor elke mening, standpunt en invalshoek. Bij Deep Democracy gaat het nog een stapje verder: Compassie is het vermogen om dat wat je ziet (gedrag dat je ergert of juist bewondert) in jezelf te herkennen. Een goede docent kan omgaan met diverse meningen en achtergronden van studenten, hoe afwijkend deze ook mogen lijken, en deze integreren in het leerproces. Door compassie te tonen, kunnen docenten een veilige en ondersteunende omgeving creëren waarin studenten zich vrij voelen om hun eigen perspectieven te delen.
Hoe beter je deze meta skills beheerst, hoe beter je met groepen kunt werken, en hoe comfortabeler je kunt zijn met het oncomfortabele zoals stiltes, emoties en alle andere gedragingen die zich voordoen. We moeten dus bereid zijn om op dieper niveau met onze eigen meta skills te oefenen. In de boeken ‘Deep Democracy’ ‘Now We’re Talking!’ staan oefeningen hiervoor.
Praktische tools oefenen van je eigen metaskills
Ben je geïnspireerd geraakt en wil je werken aan je eigen Metaskills? Hieronder deel ik enkele oefeningen die ik zelf heb geprobeerd:
Superluisteren
- In het hier en nu zijn en naar anderen luisteren met ogen, oren, en gevoel. Maak een mentale foto van een moment met anderen dat je spannend vindt om daarop vervolgens te reflecteren.
Neutraliteit:
- Naar een serie of programma kijken waarbij je je normaliter ergert, is een goede manier om te oefenen met het vinden en vasthouden van je eigen neutraliteit. Ik heb geoefend met het reality programma “The Real Housewives of Amsterdam”. Ik ervoer dat het heel lastig is om uit mijn ergernis en oordeel te blijven. Gelukkig bood deze context genoeg momenten voor het trainen om je gedachten steeds opnieuw uit te zetten en alleen te kijken.
- Tijdens een teamsessie de gedachten die afdwalen terugbrengen naar het hier en nu, door weer aandacht naar de sessie te brengen, ‘aan te haken’, door met aandacht naar teamleden te kijken of even met z’n allen een ander activiteit te gaan doen.
- Focus op je ademhaling. Dit helpt om weer bij jezelf te komen en dus uit de discussie te gaan.
Compassie:
- “Dat wat je irriteert aan een ander zegt iets over jezelf, over iets wat je jezelf niet toestaat” is mijn grootste eyeopener geweest om compassievermogen bij mijzelf te onderzoeken, en hier bewuster van te zijn. Dit doe ik door mezelf af te vragen “wat zegt dit over mezelf?”
Literatuur
Boeken
Deep Democracy, De wijsheid van de minderheid, Jitske Kramer
Now We’re talking!, Deep Democracy in actie, Frank Weijers
Digitaal
https://app.springcast.fm/17588/osg-94-deep-democracy-met-frank-weijers (Het goede gesprek)
https://metis-onderwijsadvies.nl/kennisbank/wat-maakt-een-sterke-docent-een-goede-docent/
https://www.researchgate.net/publication/283749466_The_Key_to_Classroom_Management
0 reacties