Het moet wel leuk zijn! Alles over activerende didactiek.
Op dit moment word je om de oren geslagen met opmerkingen over de jonge generatie studenten die niet meer weet wat hard werken is, die lui is en alleen maar achter hun...
Op dit moment word je om de oren geslagen met opmerkingen over de jonge generatie studenten die niet meer weet wat hard werken is, die lui is en alleen maar achter hun...
Een project loopt over twee onderwijsblokken. De oplevering van het groepsgewijze product is pas eind januari. Alle tijd dus! De toets voor dit blok is in week 9: alle tijd!...
Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte manier van feedback geven door een docent; waardoor het denken van de student wordt gestimuleerd. Vaak wordt hierbij...
We kennen het allemaal, ook bij ons zelf: je wéét wel dat je iets moet veranderen (stoppen met roken, meer sporten, niet nagelbijten), maar je doet het toch niet. In jouw rol...
Praktische handvatten voor een taai vraagstuk In deze blog beschrijf ik een heel beperkt aantal suggesties om het studiesucces van jouw studenten te vergroten. Bedenk hierbij...
Student terug naar de Campus Ons Onderwijs podcast | Hogeschool van Amsterdam Beluister de podcast In de Ons Onderwijs podcast bespreken Jeroen Castricum en Richard Kragten de...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en 3.Deze driedelige podcastserie gaat over de onderwijsfilosofie van het Zadkine Startcollege. Een stadse,...
Het beoordelen van een stage of BPV periode wordt regelmatig gedaan aan de hand van uitvoerige competentielijsten, aanvinken van allerlei indicatoren en een gesprek tussen...
Werkveldleren en het beoordelen van de professionele ontwikkeling. Hoe dan? Wat maakt iemand een goede professional? Hoe meten we beroepscompetenties- en vaardigheden in het...
Begeleiden op de werkplek vraagt intensieve samenwerking tussen de opleiding, de organisatie en de student. De begeleider helpt de student bij het ontwikkelen van een...
Een concreet voorbeeld uit de praktijk De praktijk in! Dat is iets waar studenten vaak naar uit kijken. Aan de slag in de echte wereld. In die praktijk worden studenten...
Tijdens een assessorentraining vond het volgende gesprek plaats tussen twee deelnemers. De eerste is docent Nederlands de tweede is een praktijkopleider van een bakkerswinkel....
Deel1: Wat is werkplekleren eigenlijk? Na enkele jaren onderwijs met COVID beperkingen heeft ‘hybride leren’ een nieuwe betekenis gekregen. Tegenwoordig wordt hiermee vaak een...
Over peer-instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In de blog van vorige week vertelde ik je over Harvard-professor Eric Mazur en over zijn hoorcollege-shows. En hoe...
Over peer instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In het beroepsonderwijs zijn we druk met het activeren van studenten. Wij van Metis Onderwijsadvies schrijven,...
Drie ontwerpprincipes voor effectieve kennisclips In het hedendaagse onderwijs is het online leren met behulp van kennisclips populair. Dit is een mooie ontwikkeling, omdat...
Je hebt een mooie opdracht bedacht waar je studenten de komende weken gezamenlijk aan gaan werken. Het begin is goed, je hebt groepen gemaakt en ze gaan samen aan de slag....
Maar wel valide met een betrouwbaar proces We toetsen nog steeds heel wat af in het Nederlandse beroepsonderwijs. Eerder schreef ik een blog waarin ik berekende hoeveel...
Deze webinar gaat dieper in op afstudeeropdrachten als proeves, criteriumgerichte interviews, scripties of afstudeerstages. Waarom kies je voor het afronden met een examen?...
Op naar betekenisvolle beoordeling van bekwaamheid De Faculteit der Geneeskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam geeft vanaf volgend jaar geen cum laude meer aan...
Toetsconstrunctie en cesuur In deze webinar de keuze voor verschillende beoordelingsmodellen. Waarom kies je voor holistisch beoordelen en wanneer voor analytisch. Is je...