De schriftelijke toets die samenwerken stimuleert!

Datum: 21 maart 2017
Auteur: Liza Peeters

Wil jij in je lessen samenwerkend leren stimuleren, maar sluit de toets daar totaal niet op aan? Overweeg je toetsvormen waarin samenwerkend leren voorop staat, maar twijfel je of op deze wijze het individuele niveau wordt geborgd? Wellicht is de two-stage toets dan iets voor jou.

Wat is een two-stage toets

De two-stage toets is ontwikkelt op de University of British Colombia en is een eenvoudige manier om samenwerkend leren te integreren in een individuele schriftelijke toets. In een two-stage toets maakt de student de toets eerst individueel (deel 1) om vervolgens de toets in kleine groepen te maken (deel 2). Gedurende deel 2 is het klaslokaal gevuld met inspirerende en effectieve discussies waarin studenten actief participeren. Door de betrokkenheid van studenten gedurende het examen zorgen de discussies ervoor dat studenten veel leren van elkaar. Bovendien blijkt two-stage toetsing een positief effect te hebben op het leren voorafgaand, tijdens en na de toets (Rieger & Heiner, 2014; Gilley & Clarkston, 2014). In onderstaand filmpje wordt de two-stage toets verder toegelicht.

Hoe implementeer je een two-stage toets (good practices)?

Het construeren van een two-stage toets

  • Kort een ‘normale toets’ in tot ongeveer 2/3.
    Het gezamenlijk gedeelte neemt meer tijd in beslag, waardoor de ‘normale individuele toets’ ingekort wordt naar 2/3 van de tijd, bijvoorbeeld:
    – 55 minuten voor het individuele examen (fase 1)
    – 5 minuten wisselen tussen fase 1 en 2;
    – 30 minuten voor het groepsgedeelte (fase 2).

Om de toets gedurende het groepsgedeelte zo effectief mogelijk in te zetten, is het aan te raden in deel 2 vooral in te gaan op complexe/ conceptuele open vragen.

  • Geef het grootste gewicht aan het individuele gedeelte.
    Het is belangrijk om het groepsgedeelte niet te veel gewicht te geven, aangezien studenten wel aangemoedigd moeten worden om zich individueel goed voor te bereiden. Gebruik bijvoorbeeld de verdeling 85% – 15%.
  • De groepsscore zorgt niet voor verlaging cijfer
    Om zorgen omtrent ‘meeliftgedrag of oneerlijkheid’ bij de gezamenlijke toets te voorkomen, is het mogelijk om het individuele cijfer niet door het groepsgedeelte te laten verlagen (wel te verhogen). In de praktijk blijkt dat deze regeling bijna niet nodig is, omdat de groepsscores altijd gelijk en/of hoger liggen dan de individuele score.
  • Verschillende aanpakken die succesvol zijn voor het groepsgedeelte.
    Voorbeelden van aanpakken die succesvol zijn geïmplementeerd zijn:
    1. Herhaal de gehele toets
    2. Herhaal onderdelen van de toets (de meest lastige, de conceptuele, zie punt 1)
    3. Maak van de multiple choice toetsen open vragen.
    4. Voeg een lastige vraag toe aan de toets die ook geen onderdeel was van het individuele deel.

Het onderwijs voorafgaand aan two-stage toets

  • Licht studenten op de eerste dag van de onderwijsperiode in over de toetsvorm.
    Studenten krijgen te horen op de eerste dag van de klassen hoe two-stage toets werkt en waarom de toets volgens dit format worden uitgevoerd.
  • Leer studenten om te gaan met conflicten.
    In het onderwijs voorafgaand aan het two-stage toets wordt veel gebruik gemaakt samenwerkend leren en discussies. Aangezien iedere groep gedurende de toets een 1 antwoordblad krijgt, moeten studenten ook leren om tot ‘consensus’  te komen. Hoe tot deze consensus te komen en om te gaan met conflicten is dan ook een belangrijk onderwerp om te behandelen gedurende de onderwijsperiode.

De afname van een two-stage toets

  • Start met het individuele gedeelte
    Het groepsgedeelte start altijd wanneer het individuele gedeelte is opgehaald.
  • Maak groepen van ongeveer 4.
    De groepen bestaan uit drie of vier studenten.  Meer dan vier personen is niet aan te raden, omdat het lastig wordt om het antwoordformulier te delen. Op het antwoordformulier worden alle studentnummers van de groepsleden ingevuld.
  • Wissel efficiënt tussen het individuele en het groepsgedeelte.
    Start met een heldere instructie voorafgaand aan deel 1 en 2. Laat de studenten blijven zitten gedurende het individuele toetsmoment. Wanneer zij klaar zijn steken ze hun hand op en wordt de toets opgehaald. Wanneer alle toetsen zijn opgehaald worden de groepen gemaakt. Als een groep van 4 is gevormd wordt de hand opgestoken en krijgen zij de toets aangereikt. Studenten die geen groep hebben gaan naar voren en worden ingedeeld in een groep, zodat het proces effectief en snel verloopt. Dit alles is mogelijk in ongeveer vijf minuten. Het is wel essentieel dat bij een grote groep er genoeg hulp is voor het uitdelen van de toetsen.
  • Maak je geen zorgen over afkijken
    Waarbij afkijken in de individuele toets verboden is, wordt hier bij het groepsgedeelte niet naar gekeken. Er zal veel geluid zijn in de zaal en wanneer informatie vanuit andere groepen wordt opgevangen is dit geen probleem.

Reacties studenten

Wieman, Rieger en Heiner (2014) gingen na wat de reactie was van studenten bij de two-stage toets. Hieruit blijkt dat studenten overwegend positief zijn. 87% van de studenten raadde de two-stage toetsen aan en maar een paar studenten waren tegen deze toetsvorm. Enkele quotes van studenten uit dit onderzoek waren;
“Het was binnen de toets mogelijk dat ik leerde van mijn fouten”
“Interessant. Iedereen had verschillende aanpakken bij de vraag. Het was helpend om te begrijpen hoe iedereen had nagedacht over de vraag”
“De groepstoets zorgde ervoor dat ik in kon zien wat ik fout had gedaan. Het negatieve eraan was dat ik zag welke fouten ik in het individuele gedeelte had gemaakt”.

Bronnen

Meer informatie over deze toetsvorm is te lezen in onderstaande artikelen:
Gilley, B. H., & Clarkston, B. (2014). Collaborative testing: Evidence of learning in a controlled in-class study of undergraduate students. Journal of College Science Teaching, 43(3), 83–91

Wieman, C., Rieger, G; & Heiner, C (2014). “Physics exams that promote collaborative learning.” The Physics Teacher 52(1), 51-53.

Joss Ives, J., van Lier, M., Sumah, N. (2016). “Examining Student Participation in Two-Phase Collaborative Exams through Video Analysis.” Submitted to the Proceedings of the Physics Education Research Conference, arXiv:1607.03960.

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *