Soms lijkt het onderwijs een beetje op een kringverjaardag. Je zit met elkaar, praat veel, knikt instemmend, neemt nog een plak cake… en aan het eind van de middag is er eigenlijk niks veranderd. Veel overleg, weinig beweging. En dat terwijl de wil er wél is.
In een mbo-team dat ik recent begeleidde, hoorde ik een collega zeggen: “We willen echt werken aan studentgerichter onderwijs, maar we verzanden steeds in lange gesprekken en losse ideeën. En dan ligt het plan op papier, maar niemand weet wie wat doet.”
Precies daar kwam het Verbeterbord om de hoek kijken. Geen nieuw onderwijsconcept of ingewikkelde structuur, maar een zichtbaar hulpmiddel dat helpt om het gesprek over onderwijsontwikkeling klein, concreet én gezamenlijk te maken. En, misschien nog wel belangrijker, om het ook echt te gaan dóen!
Samen het verschil maken
En hier raakt het iets groters. Want wat je wil bouwen met zo’n bord, is niet alleen structuur. Je werkt aan iets veel fundamentelers: collective teacher efficacy. En wie Marleen en mijn podcast luisteren kunnen het volgende natuurlijk al opdreunen: Collective teacher efficacy is dat gedeelde geloof dat je als team echt impact hebt op het leren van studenten. John Hattie (2018) noemt het niet voor niets de grootste voorspeller van leerresultaten. Maar dat ontstaat niet vanzelf. Het groeit in de dagelijkse gewoontes van teams. In hoe je samen leert, reflecteert en bouwt aan verbetering.
Het Verbeterbord is daar een prachtig hulpmiddel voor. Omdat het niet om meningen draait, maar om observaties, doelen, acties en reflectie. En dat zorgt voor focus.
Hoe het werkt? Een voorbeeld.
Een team van de opleiding Sociaal Werk wil studenten beter ondersteunen bij het ontwikkelen van de beroepshouding. In plaats van een nieuw curriculum te ontwerpen of een beleidsplan te schrijven, starten ze klein. Tijdens de bordsessie brengen ze één observatie in:
“Studenten komen vaak te laat of onvoorbereid het werkveld in. We merken dat praktijkbegeleiders hier tegenaan lopen.”
Het team formuleert vervolgens een concreet doel: Studenten geven vanaf week 4 voorafgaand aan het praktijkbezoek een korte reflectie op hun voorbereiding en leerdoel.
Docenten spreken af hoe ze dit ondersteunen: één collega maakt een reflectiesjabloon, een ander integreert dit in de lesopbouw. Elke week kijken ze kort terug: Wat werkte? Wat niet? Wat viel op?
En belangrijk: successen worden ook gedeeld. Zoals de student die ineens benoemt: “Ik vind het fijner om met een doel naar mijn stage te gaan. Dan weet ik beter wat ik wil leren.”.
Die kleine overwinning? Die hangt de volgende dag op het bord. En het team? Dat voelt: hé, dit doen we sámen.
Klein beginnen, groot groeien
Niet elk team is er klaar voor om direct met zo’n bord aan de slag te gaan. En dat hoeft ook niet. Begin met het zichtbaar maken van wat al goed gaat. Hang het bord op een plek waar mensen toch langslopen, in de teamkamer, bij het koffieapparaat. Geef het niet meteen een vaste agenda, maar laat het organisch ontstaan. Een paar post-its, een succes, een idee.
En ook: geef het bord niet alleen aan de teamleider. Laat de rollen wisselen. De bordleider is deze week misschien de stagedocent, volgende week de SLB’er. We zijn één team en we vertrouwen in elkaar en daarmee ons kunnen!
De kracht zit in het ritme. In het eigenaarschap. In het durven experimenteren met wat werkt. En ja, ook in het vieren van kleine successen. Want dát geeft vertrouwen. En laat vertrouwen nou precies het fundament zijn van collective teacher efficacy.
Gewoon beginnen
Dus, mocht je het gevoel hebben dat je team blijft hangen in goede bedoelingen zonder beweging, geef het eens een plek. Letterlijk. Aan de muur.
Gebruik de download voor de eerste opzet en deel dit met je collega’s.
Ben je net zo geïnteresseerd in het thema collective teacher efficacy? Luister dan onze nieuwe podcast. In deze podcast gaan we op zoek naar een praktische uitvoering om studentresultaten te verbeteren aan de hand van collective teacher efficacy; de belangrijkste voorspeller van studentsucces!

Bronnen:
Donohoo, J., Hattie, J., & Eells, R. (2018). The power of collective efficacy. Educational leadership, 75(6), 40-44.






0 reacties