Werken in een team: een vloek of een zegen?
de vijf frustraties van teamwork Teamwork of werken in een team is en blijft voor de meesten van ons een uitermate belangrijk onderdeel van werk en werkplezier. Ook in dit...
de vijf frustraties van teamwork Teamwork of werken in een team is en blijft voor de meesten van ons een uitermate belangrijk onderdeel van werk en werkplezier. Ook in dit...
In mijn klas geen polonaise… Goede docenten zijn cruciaal voor goed onderwijs. Dat is een algemeen aanvaard inzicht, waarbij docenten meer en meer worden gezien als...
“It’s all about the person being able to ask the difficult question, or bring the question into the open that perhaps others are avoiding…” De afgelopen jaren heb ik vaak bij...
Onze innerlijke dialoog, de verschillende 'ikken', beïnvloeden ons denken en handelen. Het gebruik van technieken zoals de Voice Dialogue-methode en het Persoonlijk Positie Repertoire kunnen erbij helpen om ons meer bewust te zijn van dit fenomeen.
Wanneer je als individuele docent deskundig bent, een positieve mindset toont, hard werkt, goed voorbereid bent en een goede relatie met je studenten hebt, is je impact op het...
Het Nederlands elftal van 1988, de gouden volleyballers van Atlanta, de waterpolosters, de hockeysters en de met goud beladen schaatsploegen van Gerard Kemkers en Jac Orie....
Paniek in haar ogen, een felheid in haar stem: “We kunnen dit wel allemaal mooi bedenken, maar álles anders? Ik moet dit straks gaan doen! Hoe? Hóe doe ik dat?” Haar opmerking...
Intervisie is een hele bruikbare methode om met en van elkaar te leren. Het is een krachtig instrument om met collega’s of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de...
Het beroepsonderwijs staat bol vol ontwikkeling en vernieuwing. We zien thema's als modulariseren, flexibiliseren, en personaliseren dagelijks voorbij komen in ons werk. Veel te vaak komt het voor dat docenten zich afvragen welke meerwaarde al deze onderwijsvernieuwing heeft. Dit brengt ons bij de vraag wat nu echt de bedoeling is en hoe we een passend antwoord kunnen geven op al deze ontwikkelingen.
Ik bespreek het managen van veranderprocessen, en benadruk het belang van betrokkenheid van alle stakeholders en het creëren van een gezamenlijke visie. Hierbij introduceer ik tools als de Schoolnavigator® en de theorie van veranderkleuren.
Je geeft leiding aan een onderwijsteam in het MBO en HBO en je wordt gillend gek van alle ad hoc zaken die op je af komen. Het ene moment moet je de roostergegevens invullen,...
Herkent u dit? Vaak zien wij in onderwijsteams dat docenten op individueel niveau of in groepjes wel willen, maar dat er iets is dat de totale voortgang remt. Dat komt dan tot...
Wil je teamontwikkeling stimuleren en komt dit onvoldoende in beweging? Of merk je dat er weinig aandacht is voor feedback? Ervaren studenten onvoldoende betrokkenheid en...
In dit artikel beschrijven we de rol van interim-managers en hun inzet bij specifieke uitdagingen en veranderingen in het onderwijs. We leggen uit wanneer en waarom interim-managers worden ingezet, bespreken de voordelen die ze bieden, en de risico's die eraan verbonden zijn.
Wie kent het gezegde ‘practice what you preach’ niet? Wij willen vaak dat onze studenten samenwerken en van elkaar leren, maar doen wij dat ook? Leren wij van onze collega’s?...
Laat je verleiden door ideeën van collega’s. Afgelopen maand mocht ik een studiedag verzorgen over gedragsproblemen in het onderwijs. Voorafgaand aan deze studiedag was de...