Ik krijg vaak de vraag om te helpen bij het formuleren van leeruitkomsten. Dit lijkt een makkelijke vraag, even wat uitkomsten opschrijven en weer verder. En ik kan deze vraag ook makkelijk benaderen, alleen lever ik dan geen kwaliteit van werk.
In leeruitkomsten beoordeel je via de kwaliteit van het werk van studenten en het (leer) gedrag dat ze daarbij laten zien, wát studenten geleerd hebben na een bepaalde leerperiode . Dat is ook precies waarop je in je werk beoordeeld wordt: op de kwaliteit van je werk en op je gedrag als professional en collega. Je wordt na je school niet meer beoordeeld op de reproductie van kennis, testen op je afzonderlijke skills etc. Mijn leidinggevenden, opdrachtgevers en ook ikzelf beoordelen (vooral tussentijds) het resultaat van mijn handelen en de manier waarop ik dat doe. Ik word nooit beoordeeld op de reproductie van mijn onderwijskundige kennis en er wordt in mijn werk nooit gevraagd om een toets te maken over mijn didactische vaardigheden. Ik word ook niet beoordeeld op fouten die ik maak, wel op de reflectie daarop en op wat ik daarvan geleerd heb en hoe ik dat laat zien. Er zijn geen dichtgetimmerde beoordelingscriteria en ik voel me vrij om te zeggen wat me goed en minder goed afgaat.
Er zit veel flexibiliteit in de manier waarop ik tot goede kwaliteit van mijn werk kan komen, en hoe ik me hierin wil en kan laten zien. Daarnaast voel ik me zelf verantwoordelijk en gesterkt als persoon en professional. Ik bepaal samen met mijn collega’s en opdrachtgevers de kwaliteit, evalueer tussentijds, stuur bij en weet welke stappen ik kan nemen om verder te komen, en wat ik daar spannend aan vind. Vertrouwen krijgen van anderen, al best snel eigenlijk, is dan ook belangrijk en dan vooral op basis van wat je doet of maakt, dat je deelt en stil staat waarom je doet wat je doet. Als mijn werk en hoe ik daarin zou moeten functioneren alleen beschreven zou zijn in beoordelingscriteria waar ik op beoordeeld wordt, dan zou alle diepgang en rijkheid waarmee ik invulling kan geven aan kwaliteit, wegvallen.
Alleen ga je snel, samen kom je verder
Leeruitkomsten schrijven achter het bureau is niet zo moeilijk. Ze zó formuleren, samen met studenten, docenten en het werkveld, dat ze flexibel genoeg zijn, waarin veel studenten hun ei kwijt kunnen, waarin ze leren de kwaliteit van hun eigen werk en dat van anderen (tussentijds) te beoordelen, waarin ze hun inzet en professioneel gedrag kunnen tonen, en talenten kunnen aanboren, met genoeg houvast en tegelijkertijd ruimte voor een eigen leerweg, is een intensief, iteratief samenwerkings- en leerproces en zeker niet makkelijk…
Maar we doen dit werk in het onderwijs ook niet omdat het makkelijk is…maar omdat we graag goede kwaliteit leveren mét een mooi (lerend) karakter!
0 reacties