Bouwen aan de motivatie van studenten: start met activerend studiemateriaal!
Student motivatie start met activerend studiemateriaal; Geeft inzicht in het niveau, Geeft de student autonomie en plezier in het leren!
Student motivatie start met activerend studiemateriaal; Geeft inzicht in het niveau, Geeft de student autonomie en plezier in het leren!
Met deze podcast gaan we in op praktijkverhalen van studenten en docenten die het grotere onderwijsverhaal kunnen voeden, vormen én veranderen. Wat gaat goed en wat lukt minder goed in het samen ontwikkelen en leren als bijdrage aan florerend beroepsonderwijs.
In de podcastreeks 'AI en onderwijs' van Metis Onderwijsadvies, gaan we in gesprek met experts om de impact van AI op het onderwijs in Nederland te onderzoeken. We leggen uit wat AI is en bespreken de mogelijkheden en gevaren voor het onderwijs.
Laat duizend bloemen bloeien voor florerend onderwijs
In dit boekje staan kleine, diverse praktijkverhalen van studenten en docenten die het grotere onderwijsverhaal kunnen voeden, vormen én veranderen. Genuanceerde verhalen over wat goed en minder goed lukt in het samen ontwikkelen en leren als bijdrage aan florerend beroepsonderwijs. Wij zijn van mening dat het belang van het contact en de samenwerking tussen docent en studenten weer eens goed in het licht gezet mag worden.
Leren op grens van school en werk is niet gemakkelijk, immers leren doet een student zelf. Maar door samen te werken aan het creëren van een leeromgeving die verbindend is en het leren integraal ondersteunt, kom je al een heel eind.
Op dit moment merk ik, als onderwijsadviseur, dat veel scholen zich bezighouden met het verbeteren van hun toets- en examineringsbeleid. Steeds meer instellingen steken moeite...
In deze blog vind je een praktische checklist die je inzicht geeft in de balans tussen de 3 domeinen van community leren in jouw blended onderwijsontwerp.
De titel van dit blog1 is een quote van Dr. David Thornburg. Afkomstig uit 2012, maar weer helemaal actueel. Sinds artificial intelligence (AI) in de vorm van het taalmodel...
In dit blog bespreken we het CAR-model van Luc Stevens en hoe je aan de hand hiervan een goed pedagogisch klimaat kunt opbouwen.
In dit artikel een toelichting op hoe ChatGPT leert en hoe dat verschilt van mensen. Schuin en in paars gedrukte zinnen zijn gebaseerd op het antwoord dat ChatGPT zelf heeft...
Wil je meer met werkplekleren in het onderwijs en wil je weten waar je allemaal aan moet denken? Dan biedt onze webinar- & blog reeks een mooi overzicht om het op een rijtje te zetten.
'Ja, maar...' en daarna komen alle argumenten waarmee studenten advies afschieten. Hoe voorkom je als docent het reparatiereflex! Beluister deze podcast!
In ons werk, in de media en op elke verjaardag komen wij ze tegen: de scherpe meningen over de staat van het onderwijs van nu. Maar met meningen komen ook misvattingen.
'Ja, maar...' en daarna komen alle argumenten waarmee studenten advies afschieten. Hoe voorkom je als docent het reparatiereflex! Beluister deze podcast!
'Ja, maar...' en daarna komen alle argumenten waarmee studenten advies afschieten. Hoe voorkom je als docent het reparatiereflex! Beluister deze podcast!
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
In drie andere blogs is nagegaan hoe ChatGPT het leren kan ondersteunen. Dat is gedaan vanuit het perspectief van telkens één van de verschillende leerfuncties: de cognitieve,...
In deze blog een toelichting op wat ChatGPT kan en weet en hoe dat verschilt van mensen. Deels gebaseerd op How does ChatGPT differ from human intelligence? – Futurity. Wat...
'Ja, maar...' en daarna komen alle argumenten waarmee studenten advies afschieten. Hoe voorkom je als docent het reparatiereflex! Beluister deze podcast!