Sinds 15 maart alle scholen gesloten zijn, is er door alle docenten in het land een enorme prestatie geleverd! Met man en macht is er gewerkt aan het onderwijs online krijgen. Langzaamaan beginnen we te wennen aan wat een uitzonderlijke situatie is. Hoe maken we van deze sprint ook een marathon?
In een tijd waarin we alle bestaande gewoontes aan de kant moeten zetten, bouw je als docent en als onderwijsteam ook nieuwe gewoontes weer op. Hoe ga je om met al die korte termijnvraagstukjes die misschien een lange termijndoel hebben? Ik zou je daar drie dingen voor willen aanraden.
- Houd aandacht voor de basisdidactiek en hoe je dit als team doet.
- Begin nu met het team al goed na te denken over (online) toetsing
- Evalueer: ook nu leer je waardevolle dingen die je later wilt blijven doen, zowel individueel en als team
(online) Basisdidactiek
Sinds de scholen gesloten zijn, hebben we via onze website gratis webinars verzorgd en materiaal beschikbaar gemaakt om docenten te ondersteunen. We merken dat langzaam de aandacht begint te verschuiven van de techniek (hoe werkt MS Teams?) naar de didactiek en pedagogiek. Hoe zorg ik dat studenten ook in deze moeilijke tijd blijven leren? Het is belangrijk te onderkennen dat online didactiek iets anders vraagt dan offline didactiek. Online didactiek vraagt werken met een script en meer nadenken hoe je studenten bereikt en online interactie krijgt. Het is zowel voor studenten als jezelf goed als er rust komt in alle online tools die jullie samen gebruiken en als team nadenken hoe jullie elkaar kunnen ondersteunen en het onderwijs kunnen verstevigen.
Houd er rekening mee dat dit ook voor studenten een periode van angst en onzekerheid is, net zoals dat misschien ook voor jou nu heel lastig is. Ook zij moeten wennen aan een nieuwe situatie; zij moeten nu misschien studeren op een plek die ze soms proberen te ontlopen. Help hen door hun gevoel van autonomie en (zelf)controle te blijven ondersteunen, ook al is het alleen ‘op school’.
Toetsing
Het afstandsleren biedt mogelijkheden voor online toetsing. Daar waar opleidingen al werken met formatief evalueren en of portfoliotoetsing, hoeft het online leren geen belemmering te zijn. Er lijken nog geen goede, veilige opties te zijn voor het online toetsen van kennis op het laagste niveau van de taxonomie van Bloom (kennis reproductie). Je kunt met je collega’s nu nog eens kritisch naar je toetsgebouw kijken: zijn al die toetsen die we aanbieden, wel logisch? En wat we toetsen….zou dat niet op een andere manier door de student kunnen worden aangetoond? Denk aan presentaties, kennisclips etc… Zie hiervoor op de zestien tool voor online didactiek
Het is de vraag of alle studenten wel in staat zijn om de stof via afstandsleren, eigen te maken. De kwetsbare groepen, vooral in de randstad, hebben vaak niet de (technische) middelen om het onderwijs goed te kunnen volgen (denk aan de beschikbaarheid van WIFI, een eigen computer of een rustige, veilige studieplek). Ook hier is de vraag: wat kan wel, ook om de student gemotiveerd te houden en waar moet je eerlijk zijn: dit is ons niet gelukt en daar zullen we een andere oplossing voor moeten verzinnen. Wellicht is het nodig om eerst te denken: hoe help je deze groep in het aanbrengen van structuur en misschien helpen bij het letterlijk in beweging komen zodat zij zich mentaal en fysiek kunnen wapenen tegen de huidige situatie – en dan pas weer openstaan om te kunnen leren.
Evalueer
Overal om ons heen ontstaan schitterende initiatieven. Hoe houd je die vast als we straks weer naar school kunnen? Bedenk nu alvast hoe je wilt evalueren en wat je te weten wilt komen. Kan je de onderwijsinnovatie versnellen? Tot welke inzichten ben je gekomen? Hoe houd je die mooie autonomie en zelfsturing die studenten nu krijgen, vast zonder straks weer in de controle te schieten? Misschien zou je als team zelfs ontwikkeldoelen kunnen afspreken. Nu heb je tenslotte ook de ruimte om te testen en te proberen!
Ik wens je hier veel succes en wijsheid bij.
0 reacties