ChatGPT en onderwijs
Waarom iedere docent en opleiding nu aan de slag moeten met ChatGPT. In deze blog deelt Thijs zijn ervaringen van de afgelopen weken.
Waarom iedere docent en opleiding nu aan de slag moeten met ChatGPT. In deze blog deelt Thijs zijn ervaringen van de afgelopen weken.
Curricula zitten vaak veel te vol met inhoud, alles moet erin en alles is belangrijk. Studenten, docenten en ondersteuners zuchten onder de druk en administratie dat dit alles vraagt. Jacandra zoekt naar ruimte in haar blog!
Op deze poster vind je 7 kenmerken van een krachtig curriculum (volgens Dylan Wiliam 2013). Je kan de poster inzetten door je eigen curriculum naast deze beschreven kenmerken te zetten.
Via dit blog krijg je handvatten voor het formuleren van leeruitkomsten. Het geeft de kern weer waarom je werkt met leeruitkomsten én hoe je hiertoe komt.
Een kalibratiesessie is een sterk middel om de betrouwbaarheid van een beslissing te vergroten. Maar hoe geef je een kalibratiesessie vorm? Lees dat in deze handleiding.
Dit super fijne naslagwerk: een overzicht met activerende werkvormen, waarbij duidelijk is aangegeven bij welke leeractiviteit, in welke leerfase, synchroon/asynchroon en welke locatie de werkvorm aangeboden kan worden.
Activerende didactiek: werkt dat echt? Zijn studenten inderdaad meer gemotiveerd? Hebben ze hogere leeropbrengsten? Koen verkent het concept.
Lees hier meer over wat didactisch coachen is, en hoe je als docent via didactisch coachen studenten kunt helpen om uitstelgedrag te voorkomen.
Het blijkt vaak lastiger dan gedacht om de professionele ontwikkeling van studenten op een goede manier in beeld te brengen...
Het effectief leren op een werkplek of stage nauw verbonden met de echtheid van de praktijkervaring. Denk bijvoorbeeld aan klantcontact of het behandelen van echte patiënten...
Werkplekleren biedt studenten de mogelijkheid om hun vaardigheden in de praktijk te oefenen en om in de praktijk te leren. De studenten krijgen de mogelijkheid om tijdens het leren ervaringen op te doen met het beroep.
De effectiviteit van kennis-overdracht staat en valt bij de manier waarop je de studenten die kennis laat construeren. Ook al maak je je hoorcollege interactief, het wil niet zeggen dat studenten actief met de stof bezig zijn en tot leren worden aangezet.
In het beroepsonderwijs zijn we druk met het activeren van studenten. Toch zien we in de praktijk dat bij kennisoverdracht de expert toch nog steeds het meest de hoofdrol speelt. Maar... hoe effectief is dat eigenlijk?
In het hedendaagse onderwijs wordt het online leren met behulp van leervideo’s steeds populairder. In de afgelopen jaren gingen steeds meer onderwijsinstellingen aan de slag met het online onderwijs door de maatregelen als gevolg van het COVID-19 virus.
Als studenten samenwerken in een groep hebben ze allemaal een andere rol. In deze blog geeft Floor tips om samenwerkend leren te laten werken.
In het beroepsonderwijs bereiden we studenten voor op de arbeidsmarkt van morgen. Deze arbeidsmarkt verandert snel en vraagt aandacht voor onderhoud van het curriculum.
Veel opleidingen zijn aan het flexibiliseren waardoor studenten meer keuzevrijheid krijgen. Jet gaat in haar blog in op de aspecten van zelfregulatie.
Hoe zijn startende docenten opgeleid voor het uitvoeren van de rol van SLB-er. Daarnaast delen we het perspectief van een docent met ervaring in de rol van studieloopbaanbegeleider.
Het onderwijs was de afgelopen Corona-jaren haar ziel kwijt; er was niks aan. Het onderwijs leeft pas als er ‘leven’ is.
We weten inmiddels veel over de kracht van feedback. We kennen de vuistregels van feed-up, feedback, feed-forward. Maar HOE geef je deze feedback? Liza reikt je hiervoor in haar blog de G.R.E.T. methode aan.
Is dat omdat de werkdruk te hoog is? Omdat je andere verwachtingen had van het vak? Of omdat de doelgroep toch niet helemaal aanspreekt? In deze blog lees je meer over de vermoedelijke oorzaken van de grote uitval onder startende docenten.