5 tips voor een docent in ontwikkeling

Datum: 17 april 2018
Auteur: Metis Onderwijsadvies

Paniek in haar ogen, een felheid in haar stem: “We kunnen dit wel allemaal mooi bedenken, maar álles anders? Ik moet dit straks gaan doen! Hoe? Hóe doe ik dat?”

Haar opmerking kwam bij me binnen. Ik ben zelf ook van het soort dat soms wel eens een recept zou willen voor goed functioneren, zodat ik me niet zo druk hoef te maken over of ik het wel goed doe. Maar eigenlijk is dat een houding die haaks staat op ontwikkelen. Als je naar de natuur kijkt, of naar kleine kinderen, dan gaat ontwikkeling vanzelf. Dan gaat het niet om goed of niet goed maar om het meebewegen met veranderingen en het aangaan van dat wat nodig is om te ontwikkelen, om de volgende stap te zetten.

Dus, als antwoord naar deze docent en alle andere ‘docenten in ontwikkeling’:

Geen zorgen, jij kan dit!

Laten we bij het begin beginnen.

1. Stop met onderwijsontwikkeling zien als een fase die weer voorbij gaat:

De snelheid waarmee de ontwikkeling van de technologie ons meeneemt naar een nieuwe wereld is vele malen sneller dan de snelheid waarmee wij nieuw onderwijs kunnen ontwikkelen. We lopen dus altijd achter. Om onze studenten op deze wereld voor te bereiden zullen we dus blijven(d) moeten afstemmen met wat het werkveld en onze studenten van ons vragen en zullen we dus blijven(d) onderwijs (her)ontwikkelen. Wat vandaag waar is kan morgen weer veranderen. Ik durf het bijna niet te zeggen maar de onderwijsontwikkeling is nooit meer klaar of af…

2. Wees nieuwsgierig als een kind:

Waar ben jij nieuwsgierig naar? Welke vragen heb jij? Wat zou het nieuwe onderwijs jou kunnen brengen? En je studenten? Pas nieuwe ideeën toe waar mogelijk. Probeer uit. Ga spelen! Maak je je zorgen over de verandering? Realiseer je het volgende: veranderingen gaan bijna altijd samen met een inwendig conflict. Dus ook al zijn er voldoende factoren die je brengen bij het willen veranderen, vaak gaan die gepaard met een bepaalde zorg over de verandering. Niets menselijks is ons vreemd, maar laat je niet weerhouden door die zorg! Dat wat je aandacht geeft groeit. Dus, neem je zorg mee als critical friend en richt je aandacht op wat de verandering je kan brengen. Een positief kritische houding is nodig, die houdt je alert. Maar teveel aandacht aan de zorgen geven zet je op slot. Blijf open, stel vragen, probeer vooral veel uiten zie wat het je brengt. Oh enne… Fouten maken moed

3. Begin dicht bij jezelf:

Je hoeft niet iemand anders te worden. Je gaat kwaliteiten van jezelf ontdekken en ontwikkelen. Stop met focussen op de verre toekomst, op dat wat moeilijk lijkt of wat je denkt niet te kunnen. Begin met uitbouwen waar je al goed in bent. Dat gaat je succesmomenten, plezier, inspiratie en nieuwe ideeën opleveren. Je gaat zo ook manieren vinden om andere vaardigheden te compenseren of te verbeteren. Dus: Wat voor docent ben je nu? Hoe geef je nu les? Waar ben je goed in? En hoe verhouden deze kwaliteiten zich dit tot de nieuwe visie op onderwijs en de docent van de toekomst? 
Dat wetende, waar zou je mee kunnen of willen gaan experimenteren?

4. Leer met en van elkaar:

Laat het idee los dat je alles moet kunnen omdat je anders geen goede docent zou zijn. Je zit midden in een onderwijsontwikkeling! Grijp je kans en ga leren! Hoe leuk is het om dit samen met je collega’s en studenten te kunnen doen. Deel je kennis, wissel ervaringen uit, ondersteun anderen in hun leerproces waar mogelijk en vraag hulp waar jij die nodig hebt. Het vraagt een nieuw soort openheid tussen j ou en je collega’s én tussen jou en je studenten. Dat zal in het begin even wennen zijn, maar je zal zien dat je wint aan kwaliteit van onderwijs én aan (zelf)vertrouwen. Daarnaast gaat deze open cultuur je ook helpen om toekomstige veranderingen makkelijker met elkaar door te voeren. Jullie kennen én vertrouwen elkaar inmiddels!

5. Vier je successen samen:

Hoe klein ook, een high five op zijn tijd geeft zoveel energie! Heb oog voor de successen, die van jezelf en die van anderen. Geef complimenten aan wie ze verdiend heeft, maar leer ook dankbaar complimenten ontvangen. Een van de meest belangrijke behoeften van de mens is om van betekenis te zijn, om ertoe te doen, om waardering te krijgen. Daarom worden we zo blij van dat duimpje op social media. Ben trots op wat je aan het doen bent, op wat je al bereikt hebt. Het is het meer dan waard en geeft je de kracht die je nodig hebt om jullie grotere uitdagingen aan te kunnen gaan.

Wil je dit proces nog meer met elkaar beleven?

Wil je als koploper mee in de beweging die het beroepsonderwijs in Nederland nu maakt? Heb je ideeën en ervaringen om anderen te inspireren? Of heb jij vragen waar je collega’s geen antwoord op hebben?

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *