Management en leiderschap

Van wie is het curriculum
Van wie is het curriculum?

Van wie is het curriculum?

'Van wie is het curriculum?' is een vraag die zeker in het geval van het (her)ontwerpen van een curriculum relevant is. Het gaat om wie bepaalt wat wanneer met welke omvang in het curriculum aan bod komt, wie bepaalt wanneer het goed is, om curriculum governance. In het artikel een lijst met invalshoeken en aanpakken in het adresseren van curriculum governance

Lees meer

Leiderschap en Maslow

Leiderschap en Maslow

Het valt mij in de diverse ontmoetingen met leidinggevenden op dat iedereen het leiderschap er eigenlijk ‘een beetje bij doet’. We geven tenslotte leiding aan belangrijk proces: beroepsonderwijs! Dit vraagt om vergaderingen die bol staan van de organisatorische thema’s en knelpunten.

Lees meer

Ecodenken
De morele doelen van je onderwijs: van Ego-denken naar Eco-denken

De morele doelen van je onderwijs: van Ego-denken naar Eco-denken

We verkennen de mogelijkheden om onderwijsdoelen van "Ego-Denken" naar "Eco-Denken" te verschuiven en de focus te verleggen van individueel succes naar collectieve verantwoordelijkheid. Wat is de rol van ons onderwijs bij het vormen van ethisch verantwoorde individuen en het bevorderen van milieubewustzijn, leiderschap en verbondenheid?

Lees meer