Hoge verwachtingen en feedback: de turbo voor leren
Zoals sommigen die mijn blogs vaker lezen weten, sta ik op donderdagen voor de klas. Afgelopen week had ik een tekst uitgekozen voor het vak Lezen. Dit keer een wat kortere...
Zoals sommigen die mijn blogs vaker lezen weten, sta ik op donderdagen voor de klas. Afgelopen week had ik een tekst uitgekozen voor het vak Lezen. Dit keer een wat kortere...
Als docent Nederlands op het mbo weet ik als geen ander hoe uitdagend het kan zijn om de aandacht van studenten vast te houden. Lange teksten zonder visuele ondersteuning?...
We kennen het SCARF-model van David Rock inmiddels wel: Status, Certainty, Autonomy, Relatedness en Fairness. Maar laten we het eens hebben over die eerste: status. En dan...
Elke week sta ik één dag voor de klas in het mbo. Eén dag waarin ik mag toekijken hoe studenten op donderdagochtend hun croissant boven hun schrift uit kruimelen, terwijl ze...
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik een klaslokaal binnenloop, wil ik energie voelen. Geen passieve blikken, maar actieve betrokkenheid. Ik wil dat élke student...
Zondagmiddag. Je zit achter je laptop, koffie erbij, terwijl je je lessen voorbereidt. De PowerPoints staan klaar, zorgvuldig opgebouwd met duidelijke uitleg en voorbeelden....
Je bent net begonnen met je uitleg, maar één student staart dromerig uit het raam, een ander giechelt met een buur en weer één zit overdreven te zuchten. Ondertussen tikt...
Je hebt een ijzersterke les voorbereid, vol praktijkvoorbeelden en interactieve werkvormen, en toch kijkt een groot deel van je studenten je aan met een blik die schreeuwt:...
Stel je voor: je zit in een vliegtuig en vlak voor de start hoor je de piloot mompelen: "Ik weet niet zeker of ik dit kan..." Niet echt geruststellend, toch? Maar precies dát...
Zelfsturend leren, ongericht aanprutsen en steeds dezelfde fouten maken of lesstof volgen die je allang beheerst. Wat gaat er mis wanneer de student stilvalt omdat de...
En wat jij er als docent aan kunt doen Het is zondagochtend. Je zit aan tafel met een dampende kop koffie en een stapel opdrachten van je studenten. Terwijl je door de...
Auteurs: Ilona Mathijsen en Renee van Deursen 1. Korte introductie van werkplekleren in de zorg In de zorg draait leren niet alleen om het beheersen van theorie, maar vooral...
Durven we nog écht iets van onze studenten te vragen? Laten we eerlijk zijn: hoe vaak lopen we een klas binnen met het idee dat we alles uit onze studenten gaan halen, om...
“Wie het antwoord al heeft, hoeft niet meer na te denken.” Deze uitspraak galmt door mijn hoofd als ik docenten aan het werk zie die hun PowerPoint-presentatie vol bullets en...
Tijd voor structuur in het onderwijs Er moet mij iets van het hart. Wellicht herken je het onderstaande beeld: de zoveelste student die binnenkomt met een cappuccino in de ene...
De concentratiedrempel van studenten: Hoe houd je ze erbij (en volwassen)? Je kent het wel. Je staat voor de klas, vol enthousiasme te vertellen over dat ene belangrijke...
Het beroepsonderwijs staat voor een grote uitdaging. Vaak zien en horen we hetzelfde fenomeen: docenten worstelen met de implementatie van formatief handelen. Formatief...
"Regie in de Klas", van Tom Bennet, biedt praktische ondersteuning, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en gebaseerd op de ervaringen van docenten wereldwijd. Vol met...
4 meest gestelde vragen over klassenmanagement Docenten hoor je het vaak verzuchten: "Die klas is zó gezellig, maar er wordt niets geleerd!" Of nog erger: "Die klas is een en...
Je loopt het lokaal binnen, de lucht voelt zwaar aan en de sfeer is zo gespannen dat je er bijna doorheen kunt snijden. Of juist het tegenovergestelde: een klas vol gapende...
“Studenten doen gewoon niks! Ze zijn totaal niet gemotiveerd om naar de les te komen, om hun huiswerk te maken of zich voor te bereiden!” Je hebt het vast vaker gehoord....