Een frisse start van het schooljaar: motiveren met het CAR-model
Na de zomervakantie, als de koffers zijn opgeborgen en de agenda’s zich weer vullen, breekt dat moment aan: het nieuwe schooljaar staat voor de deur. De eerste weken vond ik...
Na de zomervakantie, als de koffers zijn opgeborgen en de agenda’s zich weer vullen, breekt dat moment aan: het nieuwe schooljaar staat voor de deur. De eerste weken vond ik...
Als onderwijskundige kom ik regelmatig bij verschillende hoger onderwijsinstellingen en opleidingen. Ik ondersteun docententeams bij het vernieuwen van hun curricula. Dit doe...
Aan het eind van het schooljaar evalueren we van alles. We turven resultaten, verzamelen feedback en analyseren waar het beter kon. Maar zelden staan we stil bij wat we zelf...
Reactie op het blog van Marleen Soetens Toen ik het blog van Marleen Soetens las, dacht ik meteen: eindelijk zegt iemand het hardop. Taalonderwijs is niet alleen de...
“Dat is toch iets voor de docent Nederlands?” Die zin hoor ik nog te vaak in de wandelgangen van het mbo en hbo. Maar laten we eerlijk zijn: als we blijven doen wat we altijd...
5 manieren om examenstress bij Generatie Z te verminderen De examenperiode brengt voor veel mbo-studenten spanning met zich mee. Waar vroeger werd gezegd: “stress hoort er nou...
Als assessor van BKO-dossiers bij het Amsterdam UMC krijg ik wekelijks een inkijkje in het onderwijs van onze aankomende medisch specialisten. Reflectieverslagen,...
Bijna de helft van de mbo-opleidingen kreeg onlangs een onvoldoende van de Onderwijsinspectie. De reden? Te veel studenten stoppen voortijdig. Vroegtijdige schooluitval is...
Het is april. De tijd waarin vrije dagen gaten slaan in het rooster staat voor de deur en overal om je heen hoor je collega’s zeggen: “Nog even en dan is het vakantie.”...
Een begeleidingsgesprek voeren is soms net als koken zonder recept: je hebt de ingrediënten (student, stage, leerdoelen), maar het is gissen wat het eindresultaat wordt. Je...
Hoe je als docent ongemerkt al bijdraagt aan loopbaanontwikkeling Onlangs zei een docent installatietechniek tegen mij: “We moeten nu ook iets met LOB, maar eerlijk gezegd…...
Zoals sommigen die mijn blogs vaker lezen weten, sta ik op donderdagen voor de klas. Afgelopen week had ik een tekst uitgekozen voor het vak Lezen. Dit keer een wat kortere...
Als docent Nederlands op het mbo weet ik als geen ander hoe uitdagend het kan zijn om de aandacht van studenten vast te houden. Lange teksten zonder visuele ondersteuning?...
We kennen het SCARF-model van David Rock inmiddels wel: Status, Certainty, Autonomy, Relatedness en Fairness. Maar laten we het eens hebben over die eerste: status. En dan...
Elke week sta ik één dag voor de klas in het mbo. Eén dag waarin ik mag toekijken hoe studenten op donderdagochtend hun croissant boven hun schrift uit kruimelen, terwijl ze...
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik een klaslokaal binnenloop, wil ik energie voelen. Geen passieve blikken, maar actieve betrokkenheid. Ik wil dat élke student...
Zondagmiddag. Je zit achter je laptop, koffie erbij, terwijl je je lessen voorbereidt. De PowerPoints staan klaar, zorgvuldig opgebouwd met duidelijke uitleg en voorbeelden....
Je bent net begonnen met je uitleg, maar één student staart dromerig uit het raam, een ander giechelt met een buur en weer één zit overdreven te zuchten. Ondertussen tikt...
Je hebt een ijzersterke les voorbereid, vol praktijkvoorbeelden en interactieve werkvormen, en toch kijkt een groot deel van je studenten je aan met een blik die schreeuwt:...
Stel je voor: je zit in een vliegtuig en vlak voor de start hoor je de piloot mompelen: "Ik weet niet zeker of ik dit kan..." Niet echt geruststellend, toch? Maar precies dát...
Zelfsturend leren, ongericht aanprutsen en steeds dezelfde fouten maken of lesstof volgen die je allang beheerst. Wat gaat er mis wanneer de student stilvalt omdat de...