Waarom ben jij docent?
Elke vakantie, na ongeveer een week, komen dezelfde vragen bij me op: Waarom doe ik de dingen die ik doe? Welk nut heeft het voor anderen? Is wat ik doe wel goed genoeg? Wat...
Elke vakantie, na ongeveer een week, komen dezelfde vragen bij me op: Waarom doe ik de dingen die ik doe? Welk nut heeft het voor anderen? Is wat ik doe wel goed genoeg? Wat...
Dat feedback een positieve invloed heeft op de leerresultaten van studenten blijkt wel uit het grootschalige onderzoek van John Hattie (2009). Toch zijn er veel voorbeelden te...
Studenten die er wel zijn maar ongeïnteresseerd onderuit hangen. Ze kijken naar je met het idee “jouw probleem”. Wanneer je ze iets vraag dan halen ze hun schouders op en...
SLECHT IMAGO – ZEER EFFECTIEF! Het directe instructiemodel heeft een slecht imago. Vaak wordt het in één adem genoemd met frontaal onderwijs en geassocieerd met docenten die...
Iedereen kent vast de volgende situatie uit zijn of haar eigen ervaringen in het onderwijs. Docent voor de klas of collegezaal, druk vertellen, schrijven op het krijt- white-...
1. Urgentie Sluit aan bij een actueel vraagstuk of probleem, in het hier en nu en in de beleving van je student. Ga naar de blog 2. Directe instructie Leer ze eerst de...
Non scholae sed vitae discimus – Je leert niet voor de school maar voor het leven bron: Seneca[1] - Filosofie op de praktijk van het leven De bekende spreuk van Seneca uit het...
Je zit met een student en een mede-assessor in een (te kleine) ruimte. De temperatuur is hoog, de student zenuwachtig en er ligt een hoop papier voor je op de tafel. De...
Binnen het HBO onderwijs lijkt de aandacht voor toets kwaliteit flink te zijn toegenomen. Niks mis mee uiteraard, want waarom zou je bezwaar maken tegen inspanningen om te...
Wie van jullie is vroeger jong geweest? Wie van jullie is vroeger naar school geweest? Wie van jullie ging vroeger met plezier naar school?Wat maakte dat plezier? De inhoud...
Pesters-slachtoffer: 1-0 Over een paar dagen is het carnaval; een feest waarin ik me graag onderdompel. Vijf dagen samen met mijn beste vrienden, maten, kroegkennissen en mijn...
Vorige week heb ik met jullie 10 tips gedeeld om een betere docent te worden vanuit het perspectief van de student. Deze week bespreek ik de (in mijn ogen) 3 belangrijkste...
Gebruik je powerpoint als ondersteuning van je verhaal niet als spiekbriefje, sluit aan bij onze belevingswereld, neem je vak niet te serieus, weet wat er in de praktijk...
Regelmatig komen wij bij scholen die in hun onderwijs aandacht besteden aan samenwerken. Mooi, want samenwerken is één van de 21ste-eeuwse vaardigheden en een bewezen...
Is het nodig dat docenten kennis hebben over de hersenen bij adolescenten? En wat weten we nou écht over het brein? Wat hebben we daaraan? Kan inzicht in cognitieve processen...
Depressie. Een zwaar onderwerp? Uiteraard, depressie is een ernstige aandoening. Daar weet ik als toegepast psycholoog en ervaringsdeskundige álles van. Tevens is er de...
Steeds meer opleidingen hebben aandacht voor toetsen die het leren stimuleren – het zogenaamd formatief toetsen. Maar waarom toetsen we formatief? En wellicht nog belangrijker...
Enige tijd geleden schreef ik een blog onder de titel ‘weg met de professionele afstand’ waarin ik pleitte voor professionele nabijheid. Blijkbaar raakte ik daarmee een...
Of het nu gaat om nieuwe studenten of ouderejaars, we hebben van iedere student bepaalde verwachtingen. Zo verwachten we van de ‘betere’ studenten goede prestaties, terwijl we...
Motiveren van studenten blijft een terugkerend thema bij de vragen die we bij OAB Dekkers ontvangen. Motivatieproblemen bij studenten komen in ieder klas voor en gelukkig...
Welkom aan allen die gepassioneerd zijn over onderwijs en die streven naar constante verbetering en innovatie binnen dit oh zo belangrijke veld. Deze blog dient als een...