Het schrijven van leeruitkomsten
Wil je als opleiding werken met ‘goede leeruitkomsten’? Lees dan allereerst deze blog van Jacandra van Megen; deze blog geeft de kern weer waarom je met leeruitkomsten werkt...
Wil je als opleiding werken met ‘goede leeruitkomsten’? Lees dan allereerst deze blog van Jacandra van Megen; deze blog geeft de kern weer waarom je met leeruitkomsten werkt...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en 3.Deze driedelige podcastserie gaat over digitaal burgerschap en is in samenwerking met ‘platform mbo digitaal’...
Op steeds meer instellingen ontwerpen studenten en docenten samen onderwijs en toetsinstrumenten. Deze vorm van co-creatie vergroot het eigenaarschap bij studenten, versterkt...
Op dit moment word je om de oren geslagen met opmerkingen over de jonge generatie studenten die niet meer weet wat hard werken is, die lui is en alleen maar achter hun...
Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte manier van feedback geven door een docent; waardoor het denken van de student wordt gestimuleerd. Vaak wordt hierbij...
We kennen het allemaal, ook bij ons zelf: je wéét wel dat je iets moet veranderen (stoppen met roken, meer sporten, niet nagelbijten), maar je doet het toch niet. In jouw rol...
Praktische handvatten voor een taai vraagstuk In deze blog beschrijf ik een heel beperkt aantal suggesties om het studiesucces van jouw studenten te vergroten. Bedenk hierbij...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en 3.Deze driedelige podcastserie gaat over de onderwijsfilosofie van het Zadkine Startcollege. Een stadse,...
Werkveldleren en het beoordelen van de professionele ontwikkeling. Hoe dan? Wat maakt iemand een goede professional? Hoe meten we beroepscompetenties- en vaardigheden in het...
Begeleiden op de werkplek vraagt intensieve samenwerking tussen de opleiding, de organisatie en de student. De begeleider helpt de student bij het ontwikkelen van een...
Tijdens een assessorentraining vond het volgende gesprek plaats tussen twee deelnemers. De eerste is docent Nederlands de tweede is een praktijkopleider van een bakkerswinkel....
Deel1: Wat is werkplekleren eigenlijk? Na enkele jaren onderwijs met COVID beperkingen heeft ‘hybride leren’ een nieuwe betekenis gekregen. Tegenwoordig wordt hiermee vaak een...
Over peer-instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In de blog van vorige week vertelde ik je over Harvard-professor Eric Mazur en over zijn hoorcollege-shows. En hoe...
Over peer instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In het beroepsonderwijs zijn we druk met het activeren van studenten. Wij van Metis Onderwijsadvies schrijven,...
Deze webinar gaat dieper in op afstudeeropdrachten als proeves, criteriumgerichte interviews, scripties of afstudeerstages. Waarom kies je voor het afronden met een examen?...
Op naar betekenisvolle beoordeling van bekwaamheid De Faculteit der Geneeskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam geeft vanaf volgend jaar geen cum laude meer aan...
Welke informatie heb je nodig om beslissingen over en met studenten te nemen? En welke beslissingen wil/ moet je nemen? Zijn dit didactische beslissingen of beslissingen over...
We kennen het allemaal, je geeft je les en enkele studenten zitten er ongemotiveerd bij. Je verwacht dat ze uit zichzelf gemotiveerd zijn en vindt het lastig hiermee om te...
Een peiling vanuit Vlaanderen met de app TeacherTapp (14 maart, 1394 respondenten) laat zien dat motivatie momenteel de grootste uitdaging is bij studenten. Wat is er vanuit...
In deze webinar een voorbeeld van onderwijs waarin motivatie en betrokkenheid groot is: Challenge Based Learning. Werken vanuit maatschappelijk relevante en complexe...
Motivatie van studenten is een van de grootste uitdagingen in het huidige beroepsonderwijs. Er zijn over het stimuleren van motivatie boeken en artikelen geschreven. Het thema...