Van controle naar wantrouwen: examineren met AI in de toekomst
Het gebruik van AI in het onderwijs leidt nog steeds tot discussie. Vooral bij toetsing en examinering schuurt het: wanneer is het slim gebruikmaken van een hulpmiddel, en...
Het gebruik van AI in het onderwijs leidt nog steeds tot discussie. Vooral bij toetsing en examinering schuurt het: wanneer is het slim gebruikmaken van een hulpmiddel, en...
Artificial intelligence is al lang geen toekomstmuziek meer. Of het nu gaat om teksten herschrijven, ideeën genereren of gespreksvaardigheden oefenen met een virtuele avatar –...
In dit artikel geef ik adviezen over het inzetten van generatieve AI (genAI) bij curriculumontwerp. Ook laat ik zien welke prompts ik heb uitgeprobeerd (in chatGPT 5.0) en hoe...
Je kent ze vast nog wel: die houten malletjes van de ambachtelijke meubelmaker. Mijn vader had er tientallen. Voor elke tafelpoot, ladegreep of zwaluwstaartverbinding had hij...
Je kent het vast: iedere dag lijkt er wel een nieuwe AI-tool uit de lucht te vallen. “Deze tool gaat je leven veranderen!” “Deze AI helpt je bij lesvoorbereiding!” “Met deze...
Zelfsturend leren, ongericht aanprutsen en steeds dezelfde fouten maken of lesstof volgen die je allang beheerst. Wat gaat er mis wanneer de student stilvalt omdat de...
En wat jij er als docent aan kunt doen Het is zondagochtend. Je zit aan tafel met een dampende kop koffie en een stapel opdrachten van je studenten. Terwijl je door de...
Laten we eerlijk zijn: de werkdruk in het onderwijs is geen grap. Zeker als je docent bent in het mbo of hbo, balanceer je dagelijks tussen lesgeven, administratieve...
Woensdag 4 september verscheen er op de site van NOS een bericht dat er behoefte is aan richtlijnen rondom AI vanuit het Onderwijs. Collega Thijs Wesselink heeft een poging...
Net voor de zomer heb ik een experiment opgenomen met mijn AI Avatar en een live kennisclip. In deze kennisclip ging de discussie over de vraag: welke docent is beter, de...
Samengesteld en herschreven door Onno Witte, Metis Onderwijsadvies, maart 2024 In dit artikel ga ik in op de blog van oud- (Metis) collega Emile Heerkens van juli 2019, en...
Meer dan een jaar geleden begonnen we met onze zoektocht om de impact van generatieve taalmodellen zoals ChatGPT op het onderwijs te verkennen. Nu duiken we dieper in het...
Podcast Dilemma's Experts aan het woord Toepasbaar Podcast Dilemma's Experts aan het woord Toepasbaar In de podcastreeks 'AI en onderwijs' van Metis Onderwijsadvies, gaan we...
De titel van dit blog1 is een quote van Dr. David Thornburg. Afkomstig uit 2012, maar weer helemaal actueel. Sinds artificial intelligence (AI) in de vorm van het taalmodel...
In drie andere blogs is nagegaan hoe ChatGPT het leren kan ondersteunen. Dat is gedaan vanuit het perspectief van telkens één van de verschillende leerfuncties: de cognitieve,...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
In dit artikel een toelichting op hoe ChatGPT leert en hoe dat verschilt van mensen. Schuin en in paars gedrukte zinnen zijn gebaseerd op het antwoord dat ChatGPT zelf heeft...
In deze blog een toelichting op wat ChatGPT kan en weet en hoe dat verschilt van mensen. Deels gebaseerd op How does ChatGPT differ from human intelligence? – Futurity. Wat...