JUNI-REEKS DEEL 3: Doelgericht reflecteren tijdens het werkplekleren
Een concreet voorbeeld uit de praktijk De praktijk in! Dat is iets waar studenten vaak naar uit kijken. Aan de slag in de echte wereld. In die praktijk worden studenten...
Een concreet voorbeeld uit de praktijk De praktijk in! Dat is iets waar studenten vaak naar uit kijken. Aan de slag in de echte wereld. In die praktijk worden studenten...
Tijdens een assessorentraining vond het volgende gesprek plaats tussen twee deelnemers. De eerste is docent Nederlands de tweede is een praktijkopleider van een bakkerswinkel....
Je hebt een mooie opdracht bedacht waar je studenten de komende weken gezamenlijk aan gaan werken. Het begin is goed, je hebt groepen gemaakt en ze gaan samen aan de slag....
Hoe passend is ons onderwijs in het MBO ? Ik kreeg laatst de vraag: “Komt jouw master ‘Special educational needs’ goed tot z’n recht in het onderwijs?” Dit zette me meteen aan...
Loopbaancompetenties gebruiken door en voor docenten. Het stadium van een puddingmengsel, waarop het mengsel niet meer vloeit, maar nog niet stijf is: Lobbig. Natuurlijk. Ik...
Wat is je rol als studieloopbaanbegeleider in een opleiding. Door flexibilisering en personaliseren wordt er een groter beroep op de SLB-er gedaan. Het containerbegrip SLB...
“Jongens even opletten nog, blijf er even bij. Ik leg dit stuk nog even uit want je hebt het nodig voor de toets.” Op dit punt in de les hebben de MBO studenten vaak al een...
Afgelopen periode heb ik meerdere malen de training ‘docent als online coach’ verzorgd. Ik heb hierbij een heleboel tips verzameld die ik graag met je wil delen. Het kan jou...
In ons werk ben je veel onderweg. In de auto luister ik dan graag naar podcasts en zo hoorde ik voor het eerst over de Cassandravoorspelling. Het verwijst naar een...
Confetti is alleen dán confetti als hij (of zij) meerkleurig is… Het strooien van éénkleurig confetti sorteert vrijwel geen effect… Het is de mengeling die het ‘m doet… C’est...
Metis Onderwijsadvies, Cilia de Jong, april 2019 - Herschreven en aangevuld door Natascha Rakic en Onno Witte, maart 2024 Herken je dit? Je loopt lekker te struinen door je...
Laat je studenten bij studieloopbaanbegeleiding verschillende testen en reflecties schrijven, maar heb je niet het gevoel dat zij echt nadenken over hun toekomst? Of blijven...
De belangrijkste 3 beelden, 5 fasen en 10 instrumenten voor de studieloopbaanbegeleider. Studenten zijn niet overwegend positief over studieloopbaanbegeleiding (ISO, 2015). En...
Kernwaarden helpen! (Studie)loopbaanbegeleiding; op dit moment het meest gehoorde woord in het beroepsonderwijs! Op het MBO maak ook steeds meer in het HBO. Steeds meer...
Herschreven artikel uit juli 2017 door Onno Witte, Metis Onderwijsadvies, maart 2024 Hoe manage je een veranderproces? Herontwerp van bijvoorbeeld het onderwijscurriculum of...
Vorige week heb ik met jullie 10 tips gedeeld om een betere docent te worden vanuit het perspectief van de student. Deze week bespreek ik de (in mijn ogen) 3 belangrijkste...
Artikel uit aug 2016, Geredigeerd door Onno Witte, Metis Onderwijsadvies, maart 2024 Met onze expertise en ruime ervaring als leidinggevenden in het beroepsonderwijs, dragen...
Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige studenten geen huiswerk maken of waarom ze niet proactief zijn buiten de lessen? Het is gemakkelijk om te denken dat deze studenten...
En dan ben je ineens BPV begeleider (of praktijkbegeleider zoals het officieel hoort te heten!)… Je studenten gaan op stage en van jou wordt verwacht dat daar vanuit de...
De tijd van alleen maar ons vak geven in het onderwijs ligt ver achter ons. We willen studenten meer meegeven dan ‘alleen maar’ vakkennis; we willen dat ze zelfstandiger...
Deze blog is bedoeld voor de studieloopbaanbegeleiders die hun specifieke begeleiding van studenten nog effectiever en efficienter willen uitvoeren. Aan de hand van 7...