De vloek van de expert – deel 1
Over peer instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In het beroepsonderwijs zijn we druk met het activeren van studenten. Wij van Metis Onderwijsadvies schrijven,...
Over peer instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In het beroepsonderwijs zijn we druk met het activeren van studenten. Wij van Metis Onderwijsadvies schrijven,...
Drie ontwerpprincipes voor effectieve kennisclips In het hedendaagse onderwijs is het online leren met behulp van kennisclips populair. Dit is een mooie ontwikkeling, omdat...
Je hebt een mooie opdracht bedacht waar je studenten de komende weken gezamenlijk aan gaan werken. Het begin is goed, je hebt groepen gemaakt en ze gaan samen aan de slag....
Over de aansluiting van het onderwijs bij het beroep In het beroepsonderwijs bereiden we onze studenten voor op de arbeidsmarkt van morgen en overmorgen. Deze arbeidsmarkt...
Het belang van zelfregulatie is enorm, zeker nu veel opleidingen blended onderwijs blijvend invoeren. Veel opleidingen zijn daarnaast aan het flexibiliseren. Studenten krijgen...
In Rotterdam tussen het Ikazia-ziekenhuis en Ahoy ligt het Techniek College. Bij de opleiding ICT van deze school ondersteun ik docenten op pedagogisch en didactisch...
Het onderwijs was de afgelopen twee Corona-jaren haar ziel kwijt; er was niks aan. De onderwijsgebouwen waren zo goed als leeg, ik heb er een aantal keren rondgedwaald in...
De G.R.E.T. methode Veel mensen in het onderwijs zijn inmiddels bekend met de kracht van feedback. Eerder schreef ik al een blog over wat feedback ‘effectief’ maakt. Maar HOE...
Na de zomer ben ik samen met mijn collega Floor van Venrooij een podcast-serie begonnen voor startende docenten. Een aanleiding voor de podcast is dat ik me afvroeg waarom er...
We beginnen; curriculum(her)ontwerp is in volle gang. Ergens zijn ontwikkelgroepen bezig met het uitwerken van lessen voor een eerste leerjaar. Over toetsen is nog niet...
“Studenten luisteren niet.” “Ze zitten alleen maar op hun telefoon.” “Ik moet alles ook 3 keer uitleggen.” “Deze groep wil gewoon niet.” “Ik mis echt de betrokkenheid.” Dit...
In het onderwijs hoort de docent centraal te staan. Hoewel in bijna alle instellingsplannen de student centraal staat (89% van de deelnemers aan de live-webinar scoort op deze...
Zijn jouw studenten goed voorbereid op de bijeenkomst? Is er sprake van voldoende kwaliteit wanneer je de studenten ontmoet? Kan je meteen de diepte in? En weet jij waar...
Wat is de definitie van leren? Wat is het doel van onderwijs? En op welke manier is de toegevoegde waarde van het onderwijs zo groot mogelijk. Deze vragen staan centraal in...
Hoe voorkomen we dat de docent gillend gek wordt? “Kunnen we ook online inloggen?” “Ik zit in quarantaine, kan ik online meedoen?” “Ik zie de klas wel maar u niet….” “Meneer,...
In voorbereiding op het High Impact Teaching Event van 2018 had ik een interview met Peter Heerschop. Cabaretier, acteur, columnist, schrijver én docent. Peter gaat in op het...
Sinds maart van vorig jaar is het online leren exponentieel gestegen. Jongeren volgen vanwege de Corona crisis al lange tijd online onderwijs. Dat geldt voor het basis,...
Luister nu naar de eerste dialoogbijeenkomst over het discussiestuk Toekomst van ons onderwijs. Het thema van deze bijeenkomst is toegang tot onderwijs en gelijke kansen. Een...
Onderwijsontwikkeling, onderwijskundig leiderschap, gepersonaliseerd onderwijs, de docent centraal, de student centraal. Bij het maken van onderwijs ontstaan er veel vragen....
Wetenschappelijke onderbouwing voor afstandsonderwijs in MBO. Het begrip ‘onderwijs op afstand’ roept inmiddels bij veel studenten, docenten, opleidingsmanagers en besturen...
Fears & tricks bij blended onderwijs Bij elke klus waarbij ik nu betrokken ben staat blended learning centraal. Hoe gaan we het aanpakken? Wat gaan we offline en online...