Bouwsteen 3: Zonder betrokkenheid geen warmte!
Studenten die er wel zijn maar ongeïnteresseerd onderuit hangen. Ze kijken naar je met het idee “jouw probleem”. Wanneer je ze iets vraag dan halen ze hun schouders op en...
Studenten die er wel zijn maar ongeïnteresseerd onderuit hangen. Ze kijken naar je met het idee “jouw probleem”. Wanneer je ze iets vraag dan halen ze hun schouders op en...
SLECHT IMAGO – ZEER EFFECTIEF! Het directe instructiemodel heeft een slecht imago. Vaak wordt het in één adem genoemd met frontaal onderwijs en geassocieerd met docenten die...
Iedereen kent vast de volgende situatie uit zijn of haar eigen ervaringen in het onderwijs. Docent voor de klas of collegezaal, druk vertellen, schrijven op het krijt- white-...
1. Urgentie Sluit aan bij een actueel vraagstuk of probleem, in het hier en nu en in de beleving van je student. Ga naar de blog 2. Directe instructie Leer ze eerst de...
Gebruik je powerpoint als ondersteuning van je verhaal niet als spiekbriefje, sluit aan bij onze belevingswereld, neem je vak niet te serieus, weet wat er in de praktijk...
Regelmatig komen wij bij scholen die in hun onderwijs aandacht besteden aan samenwerken. Mooi, want samenwerken is één van de 21ste-eeuwse vaardigheden en een bewezen...
Oké oké, ik geef toe, die titel is misschien een beetje overdreven, maar het is wel een vraag die ik mezelf al meerdere malen heb gesteld. Ik zit in de 2e klas van de...
Flipping the classroom is nog altijd een organisatievorm waar veel belangstelling voor is, en dan met name het maken of het inzetten van instructievideo’s. Een vraag die vaak...