Feedback als toetsinstrument
In deze webinar staat feedback als toetsinstrument centraal. Door feedback te geven op het proces en metacognitie is het leerproces te versterken. Door te observeren hoe de...
In deze webinar staat feedback als toetsinstrument centraal. Door feedback te geven op het proces en metacognitie is het leerproces te versterken. Door te observeren hoe de...
De G.R.E.T. methode Veel mensen in het onderwijs zijn inmiddels bekend met de kracht van feedback. Eerder schreef ik al een blog over wat feedback ‘effectief’ maakt. Maar HOE...
Na de zomer ben ik samen met mijn collega Floor van Venrooij een podcast-serie begonnen voor startende docenten. Een aanleiding voor de podcast is dat ik me afvroeg waarom er...
ONDERZOEKSVRAAG ‘Welke rol speelt de professionele identiteit van hbo-docenten tijdens een onderwijsverandering?’ Ellen studeerde tot voor kort aan de faculteit Sociale...
We beginnen; curriculum(her)ontwerp is in volle gang. Ergens zijn ontwikkelgroepen bezig met het uitwerken van lessen voor een eerste leerjaar. Over toetsen is nog niet...
Het verhogen van de individuele aanspreekbaarheid bij activerende werkvormen Hoe vaak stellen we een vraag die start met: “Wie weet wat de oorzaak is van X”? Of: “Sanne, kun...
Wat weten we vanuit de wetenschap over activerend beroepsonderwijs? Het korte antwoord is: veel! In deze webinar staat het 4C/ID model in de schijnwerpers in afstemming met...
“Studenten luisteren niet.” “Ze zitten alleen maar op hun telefoon.” “Ik moet alles ook 3 keer uitleggen.” “Deze groep wil gewoon niet.” “Ik mis echt de betrokkenheid.” Dit...
Het is alweer enige tijd geleden dat ik zelf een student was. De colleges die ik moest volgen waren bedoeld voor kennisoverdracht; met de stof aan de slag gaan betekende voor...
Hoe hogescholen hun studenten eigenaar laten worden van leeruitkomsten In Jacandra’s blog van vorige week over leeruitkomsten kwam naar voren dat het gezamenlijk maken van...
Webinar voor docenten in het beroepsonderwijs over activerende werkvormen in een fysieke les. Hoe zorg je ervoor dat ALLE studenten actief zijn? https://youtu.be/HusswKiGfm4...
Activerende werkvormen in het beroepsonderwijs. Waarom wil je ze gebruiken? Wanneer gebruik je ze? In deze webinar veel voorbeelden!...
De fase dat studenten van en met elkaar leren is een belangrijk onderdeel van het leerproces. In deze webinar mogelijkheden om peerfeedback als docent in te zetten, te trainen...
Ik krijg vaak de vraag om te helpen bij het formuleren van leeruitkomsten. Dit lijkt een makkelijke vraag, even wat uitkomsten opschrijven en weer verder. En ik kan deze vraag...
Feedback geven: veel mensen vinden het verschrikkelijk lastig. Er worden boeken vol over geschreven en menig professional heeft er een training over gehad. Maar toch, de...
In het onderwijs hoort de docent centraal te staan. Hoewel in bijna alle instellingsplannen de student centraal staat (89% van de deelnemers aan de live-webinar scoort op deze...
Een korte introductie op de verschillende vormen om te ‘flexen en te persen’ Flexibilisering en personalisering van het onderwijs is hot. We praten er veel over, en je ziet...
Zijn jouw studenten goed voorbereid op de bijeenkomst? Is er sprake van voldoende kwaliteit wanneer je de studenten ontmoet? Kan je meteen de diepte in? En weet jij waar...
Wat is de definitie van leren? Wat is het doel van onderwijs? En op welke manier is de toegevoegde waarde van het onderwijs zo groot mogelijk. Deze vragen staan centraal in...
Aan de hand van casuïstiek worden verschillende verstoringen in de groep besproken. Meeliften, passiviteit, flauwe grappen en pesten komen aan bod. Wat kan jij als docent doen...
Hoe voorkomen we dat de docent gillend gek wordt? “Kunnen we ook online inloggen?” “Ik zit in quarantaine, kan ik online meedoen?” “Ik zie de klas wel maar u niet….” “Meneer,...