Een lerend curriculum heeft zuurstof nodig
Bij de ontwikkeling van het curriculum in teams, en de begeleiding daarvan, binnen het MBO en HBO komt veel kijken. Soms zoveel dat je als docent/ontwikkelaar door de bomen...
Bij de ontwikkeling van het curriculum in teams, en de begeleiding daarvan, binnen het MBO en HBO komt veel kijken. Soms zoveel dat je als docent/ontwikkelaar door de bomen...
Hoe krachtig is het curriculum? Een mooi middel dat je kunt gebruiken bij het beantwoorden van deze vraag, is de poster die ik heb gevonden op de website...
Wil je als opleiding werken met ‘goede leeruitkomsten’? Lees dan allereerst deze blog van Jacandra van Megen; deze blog geeft de kern weer waarom je met leeruitkomsten werkt...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en 3.Deze driedelige podcastserie gaat over digitaal burgerschap en is in samenwerking met ‘platform mbo digitaal’...
Op steeds meer instellingen ontwerpen studenten en docenten samen onderwijs en toetsinstrumenten. Deze vorm van co-creatie vergroot het eigenaarschap bij studenten, versterkt...
Een kalibratiesessie is een sterk middel om de betrouwbaarheid van een beslissing te vergroten. In een gezamenlijke bijeenkomst bespreek je ingeleverd werk van studenten....
Tijdens de les het zweet op de juiste rug krijgen… En dan bedoelen we niet op de rug van de docent! Iedere docent herkent wel het ‘hard werken’ gevoel na een fysieke of online...
Op dit moment word je om de oren geslagen met opmerkingen over de jonge generatie studenten die niet meer weet wat hard werken is, die lui is en alleen maar achter hun...
Een project loopt over twee onderwijsblokken. De oplevering van het groepsgewijze product is pas eind januari. Alle tijd dus! De toets voor dit blok is in week 9: alle tijd!...
Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte manier van feedback geven door een docent; waardoor het denken van de student wordt gestimuleerd. Vaak wordt hierbij...
We kennen het allemaal, ook bij ons zelf: je wéét wel dat je iets moet veranderen (stoppen met roken, meer sporten, niet nagelbijten), maar je doet het toch niet. In jouw rol...
Praktische handvatten voor een taai vraagstuk In deze blog beschrijf ik een heel beperkt aantal suggesties om het studiesucces van jouw studenten te vergroten. Bedenk hierbij...
Student terug naar de Campus Ons Onderwijs podcast | Hogeschool van Amsterdam Beluister de podcast In de Ons Onderwijs podcast bespreken Jeroen Castricum en Richard Kragten de...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en 3.Deze driedelige podcastserie gaat over de onderwijsfilosofie van het Zadkine Startcollege. Een stadse,...
Het beoordelen van een stage of BPV periode wordt regelmatig gedaan aan de hand van uitvoerige competentielijsten, aanvinken van allerlei indicatoren en een gesprek tussen...
Werkveldleren en het beoordelen van de professionele ontwikkeling. Hoe dan? Wat maakt iemand een goede professional? Hoe meten we beroepscompetenties- en vaardigheden in het...
Begeleiden op de werkplek vraagt intensieve samenwerking tussen de opleiding, de organisatie en de student. De begeleider helpt de student bij het ontwikkelen van een...
Een concreet voorbeeld uit de praktijk De praktijk in! Dat is iets waar studenten vaak naar uit kijken. Aan de slag in de echte wereld. In die praktijk worden studenten...
Tijdens een assessorentraining vond het volgende gesprek plaats tussen twee deelnemers. De eerste is docent Nederlands de tweede is een praktijkopleider van een bakkerswinkel....
Deel1: Wat is werkplekleren eigenlijk? Na enkele jaren onderwijs met COVID beperkingen heeft ‘hybride leren’ een nieuwe betekenis gekregen. Tegenwoordig wordt hiermee vaak een...
Over peer-instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In de blog van vorige week vertelde ik je over Harvard-professor Eric Mazur en over zijn hoorcollege-shows. En hoe...