Wie heeft dit idiote schoolsysteem bedacht?
Oké oké, ik geef toe, die titel is misschien een beetje overdreven, maar het is wel een vraag die ik mezelf al meerdere malen heb gesteld.
Ik zit in de 2e klas van de middelbare school en verbaas mezelf iedere dag opnieuw over de manier waarop er les gegeven wordt. Want wie is er ooit op het idee gekomen om een groep enthousiaste (want dat waren alle kleuters toen ze op hun 4e voor de eerste keer naar school gingen) leerlingen in een lokaal te zetten en er een volwassene voor te zetten die alle macht heeft? Alle kinderen moeten stil zijn en stil zitten terwijl de leraar voorleest uit een boek, want dat is in mijn ogen eigenlijk het enige wat ze in de les doen; oplezen wat er in het boek staat. De leraar vertelt precies wat de leerlingen uit hun hoofd moeten leren, ook al zijn de leerlingen het daar niet mee eens, of ze denken zelf heel anders over het onderwerp, dan na een paar weken geeft de leraar een toets, en dat is het dan. Dat is dan het eindresultaat van wat je geleerd hebt. Ik snap daar helemaal niets van, hoe kan het nou het einddoel van een project zijn om het op te schrijven op een blaadje?
Ik geef het toe, maar ik denk dat ik voor een groot deel van alle leerlingen spreek, na de toets ben ik de helft van de stof alweer vergeten! Ik snap wel dat ik er vrij weinig verstand van heb en dat ik ook helemaal niks kan veranderen aan dit systeem, maar ik vind het wel een vreemd en ouderwets gebeuren. Waarom kan er niet gewoon een systeem worden bedacht waarbij leerlingen interesse hebben in wat ze doen, waar leraren niet alle macht hebben maar er echt alleen zijn om extra uitleg te geven en te helpen waar nodig, waarom kan het schoolsysteem niet meegroeien met de bevolking? Waarom zijn bijvoorbeeld telefoons absoluut verboden in de les? Als je kijkt naar wat alle pubers doen in hun vrije tijd, bestaat dat voor ongeveer 80% uit telefoongebruik, het is dan toch super makkelijk om een opdracht te bedenken waarbij je je telefoon nodig hebt? Of waarbij je social media moet gebruiken? Waarom kunnen leraren niet opgeleid worden om echt plezier te hebben in hun vak? Want van veruit de meeste leraren die ik ken spat de energie er echt niet van af, verre van zelfs, maar dat snap ik ook want ik zou ook moe worden van elke dag opnieuw weer vervelende kinderen vertellen dat ze stil moeten zijn, dat ze moeten opletten en dat ze interesse moeten tonen in het vak. Ik snap dat het voor de leraren geen feest is, maar voor de leerlingen is het ook niet altijd leuk. Daarom heb ik, als afsluiting van deze blog, een lijst van 3 inzichten die ik zelf dagelijks gebruik om de lessen leuker te maken. Misschien dat je er als docent je voordeel mee kan doen:
- Zorg dat je er achter komt wat de leraar in zijn vrije tijd graag doet. Er zijn heel veel leraren die 3 kwartier doorratelen over wat er zo leuk is aan vissen/ auto’s / zijn dochters etc. en daarna zeggen: ‘oh voor die laatste 15 minuutjes heeft het geen zin meer om nog aan een nieuw onderwerp te beginnen’. ‘ Helemaal top meneer!’
- Zorg dat je een grote etui koopt waarin je telefoon makkelijk rechtop kan staan, ik heb een keer op een schooldag van 6 uur, 2 films kunnen kijken.
- Bedenk voor onder de toets een geheimtaal met je handen / voeten met degene die naast je zit. a = voeten naar voor, b = voeten onder je tafel , c = voeten achter je stoel. Werkt prima en geen een leraar die het ziet.
Florerend beroepsonderwijs
Laat duizend bloemen bloeien voor florerend onderwijs
In dit boekje staan kleine, diverse praktijkverhalen van studenten en docenten die het grotere onderwijsverhaal kunnen voeden, vormen én veranderen. Genuanceerde verhalen over wat goed en minder goed lukt in het samen ontwikkelen en leren als bijdrage aan florerend beroepsonderwijs. Wij zijn van mening dat het belang van het contact en de samenwerking tussen docent en studenten weer eens goed in het licht gezet mag worden.
Flexibel onderwijs in de praktijk
“Met flexibel onderwijs willen we voldoen aan de persoonlijke leerbehoefte van elke student.”
De kunst van pedagogiek en didactiek
“Studenten ervaren een verbetering van het onderwijs, docenten hebben veel kennis en ervaring opgedaan in pedagogisch, didactisch handelen.”