Webinar stimuleren van motivatie

Datum: 23 juni 2021
Auteur: Peter Loonen

Studentmotivatie is misschien wel het meest besproken onderwerp in de onderwijskunde en leerpsychologie.

Wat kan de docent of de opleiding doen om de motivatie en het gewenste gedrag te stimuleren.

In deze webinar maken we dit onderscheid overigens scherp.

Er is een duidelijk onderscheid tussen gedrag en motivatie. Om het gewenste gedrag te bevorderen is het geloof in eigen kunnen (self-efficacy) van de student de belangrijkste voorspeller. Dit vraagt het onderzoeken van je eigen (negatieve en positieve) overtuigingen over de student en de leeromgeving én het vraagt het positief beïnvloeden van de overtuigingen van de student.

Dit resulteert in 6 belangrijke acties die je als docent kunt ondernemen. In het webinar worden deze acties verder uitgewerkt en toegelicht.

  • Vervul de psychologische basisbehoeften van studenten
  • Creëer condities waarbinnen studenten hun interesses kunnen volgen (intrinsieke motivatie)
  • Creëer condities waarbinnen studenten geïdentificeerde motivatie kunnen ontwikkelen (het belang en de waarde kunnen gaan inzien van wat er op school gebeurt)
  • Voorkom het gebruik van beloningen en straffen
  • Voorkom conditioneel respect voor studenten (dus de waardering van ouders of docenten hangt af van de resultaten die de student behaalt en diens goede gedrag)
  • Voorkom high stakes testing en een focus op cijfers

In de afsluiting ook de belangrijkste kenmerken van een blended omgeving om studiesucces te bevorderen.

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *