Datum: 13 maart 2023
Auteur: Thijs Wesselink

Sinds een paar weken neem ik samen met Liza een podcast op over ChatGPT en het onderwijs. Het werd ons al heel snel duidelijk dat dit een gamechanger kan gaan zijn. Ik neem jullie mee in mijn ervaringen van de afgelopen weken en probeer uit te leggen waarom iedere docent en opleiding nu hiermee aan de slag zou moeten.

Ik moet eerlijk bekennen, ik luister zelf eigenlijk nooit naar een podcast. Ik ben qua luistergedrag best wel “oldschool”. Ik luister radio 1 of radio 2. Ik vind dat eigenlijk ook wel lekker als ik niet zelf op zoek hoef naar iets dat ik mogelijk interessant vind.

En toch…

maak ik dus samen met collega Liza Peters-Goos de podcast ‘ChatGPT en onderwijs’. We zijn er voor de kerstvakantie mee begonnen, omdat we, net als iedereen, de chatbot van open.ai ontdekten en dachten: Dit heeft invloed, dit verandert hoe wij dingen leren, omgaan met ons werk en dit heeft invloed op bestaande systemen.

Gamechanger

Begin december zaten Liza en ik te werken en we waren allebei druk. Echt werken lukte niet omdat we iedere drie minuten weer met een voorbeeld kwamen over wat ChatGPT ook kon. Het liet ons allebei niet los en wij hadden de indruk dat het in de rest van de onderwijswereld nog moest landen. Liza kwam met het idee om er een podcast over te maken. Binnen anderhalve week zaten we met onze mobiele studio bij Fontys met Erdinç Saçan en Eric Slaats, lector en associate lector bij Fontys ICT.

Dat het leeft hebben we gemerkt. We zijn nu al drie afleveringen verder en de podcast wordt bijzonder goed beluisterd. ChatGPT is volop in het nieuws en veel scholen en docenten worstelen met de vraag: Hoe moeten we hier mee omgaan? De ene school wil het verbieden, de andere omarmt het. Wat is wijsheid?

Ja, wat is wijsheid?

Ik denk dat we het moeten gaan omarmen, of we nu willen of niet. Komend jaar wordt het in alle Microsoftproducten geïntegreerd. Dan is het volkomen normaal dat Outlook met een compleet inhoudelijk voorstel komt om je mail te beantwoorden. Het komt nu al met korte antwoordreacties op je mail. De vraag die over blijft is; hoe gaat het onderwijs er nu mee om? Hoe gaan we ervoor zorgen dat het bijdraagt aan diep leren in plaats van oppervlakkig leren?

Later is al lang begonnen

Volgens mij leiden we studenten op om ze voor te bereiden op de toekomst. ChatGPT drukt ons met de neus op de feiten dat de toekomst sneller realiteit is dan we studenten kunnen opleiden. Dus wij moeten ook sneller anticiperen. Op dit moment vermoed ik dat de leercurve van veel studenten steiler is dan die van veel onderwijsteams. ChatGPT wordt nu al door veel studenten gebruikt voor verslagen, reflecties en essays. Ik denk dat het goed zou zijn als iedere docent zich goed verdiept in de mogelijkheden en vervolgens samen met studenten gaat experimenteren.

Bullshitter

De vraag die je dan met elkaar probeert te beantwoorden is: Wat kunnen we er mee? Wat kunnen we er niet mee? Welke gevolgen heeft het voor de opleiding? Voor het beroep wat je later wil uitvoeren? Hoe kom je erachter of informatie uit ChatGPT klopt? Want, zoals Rens van der Vorst zo mooi zegt, “Het is een bullshitter, in het beste geval kraamt het nuttige onzin uit” (aflevering 1 podcast ‘Chatgpt en onderwijs’  https://lnkd.in/eDauh4Ce). Doe dit vooral samen met je studenten; zij hebben hier misschien betere antwoorden op dan jij.

Vervolgens zou elke opleiding zich moeten gaan afvragen wat de impact op het beroep zou kunnen zijn. Waartoe leiden we toe op? En welke invloed heeft dit op de beroepsgroep? Dit geldt óók voor de meer praktische beroepen als schilders- en bakkersopleidingen. Hoe zien werkbonnen en planning er bijvoorbeeld over een paar jaar uit? En vervolgens: Wat betekent dit voor de vaardigheden in ons onderwijs en voor de toetsing?

Kennis doet er toe

Tot slot wil ik nog graag het belang van de kenniskapstok onderstrepen: Om te achterhalen of ChatGPT een beetje onzin vertelt of complete bullshit uitkraamt, wordt inhoudelijke expertise belangrijker dan ooit.

We gaan verder

Volgende week gaat het avontuur verder. Na ons bezoek bij Avans deze week waar we over de toepassingen in de klas hebben gesproken, gaan we komende week op bezoek bij Barend Last, onderwijsadviseur en docent. Met hem praten we over formatief handelen en toetsing in relatie tot ChatGPT.

Tot volgende week,

Thijs

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *