
Marleen Soetens
“De ontwikkeling van digitalisering in het onderwijs heb ik in mijn werk als beleidsadviseur aan den lijve ondervonden; ik heb er zelfs mijn scriptie over geschreven! Ik heb commerciële economie gestudeerd en had nooit gedacht dat ik in het onderwijs terecht zou komen. Ik heb er geen moment spijt van gehad!”
Adviseur
Marleen Soetens
“De ontwikkeling van digitalisering in het onderwijs heb ik in mijn werk als beleidsadviseur aan den lijve ondervonden; ik heb er zelfs mijn scriptie over geschreven! Ik heb commerciële economie gestudeerd en had nooit gedacht dat ik in het onderwijs terecht zou komen. Ik heb er geen moment spijt van gehad.”
“Een van mijn opdrachten is het ondersteunen van de mobiliteitsopleidingen in Nederland, die van 12 naar 3 kwalificatiedossiers zijn gegaan. Dat betekent nogal wat voor het onderwijs. Een curriculumontwikkeling moet niet alleen helder op papier komen, maar moet ook herkenbaar zijn voor studenten, uitvoerbaar zijn voor de onderwijsteams en passen bij de identiteit van een onderwijsinstelling. In nauwe samenwerking met de onderwijsteams geven we de ontwikkeling handen en voeten. De vraag welke pedagogisch-didactische vaardigheden nodig zijn om kwalitatief goed onderwijs te kunnen blijven geven, hoort daar vanzelfsprekend ook bij.
Ik houd me ook bezig met ontwerpprincipes voor nieuwe leerlijnen, zoals een gecombineerde leerweg bol/bbl of het integreren van keuzedelen. De ‘onderwijspuzzel’ leggen met de onderwijsteams en vervolgens inzichtelijk maken welke consequenties bepaalde ontwerpkeuzes hebben voor de organisatie, de examinering en de systemen, zie ik als een belangrijke taak in mijn rol als adviseur.”
Expert in:
Curriculumontwikkeling
Activerende didactiek
Toetsing
Onderwijslogistiek
“Ik heb heel wat onderwijsinnovaties achter de rug, maar met deze ondersteuning van Metis merk ik dat de veranderingen ook écht beklijven in onze organisatie.”
Samenwerking: ROC Midden Nederland en Marleen
Grootschalige onderewijsvernieuwingen
“Met de komst van nieuwe kwalificatiedossiers, was de tijd rijp ons onderwijs kritisch onder de loep te nemen,” vertelt Tessa Quakernaat, afdelingsmanager van het Automotive College bij ROC MiddenNederland. “We zagen meteen kansen om ons totale onderwijsprogramma te verbeteren. Ik zocht een deskundige partner, die naast kennis van onderwijs in de mobiliteitsbranche óók ervaring heeft met grootschalige onderwijsvernieuwingen. Metis Onderwijsadvies bleek dat allemaal in huis te hebben!”
Mijn publicaties
Deel 3: Het ordeningsmodel
Hoe vertaal je de referentiewaarden naar de dagelijkse praktijk? Daarvoor is het ordeningsmodel ontwikkeld, een praktisch en flexibel instrument dat mbo-scholen helpt om hun kwaliteitszorg te organiseren.
Deel 2: De vijf referentiewaarden
Kwaliteitszorg is niet neutraal. Achter iedere aanpak schuilt een visie op wat goed onderwijs is. Het Referentiewaardenmodel maakt dat expliciet. In plaats van te werken met generieke normen of vaste formats, vertrekt het model vanuit vijf gedeelde waarden die in de sector zelf zijn opgehaald: eigenaarschap, dialoog, wendbaarheid, vertrouwen en rekenschap.
“Eindspurt! Hoe overleef je de drukste weken van het schooljaar?”
De werkdruk schiet omhoog. Je probeert je lessenserie netjes af te ronden, studenten voor te bereiden op hun examens én tegelijk al plannen te maken voor volgend jaar. Leermiddelenlijsten, lessentabellen, examenplannen, studiewijzers, intakes, inzetplanningen – allemaal “nog even voor de zomer”.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Vul hieronder je gegevens in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.