JUNI-REEKS DEEL 3: Doelgericht reflecteren tijdens het werkplekleren
Een concreet voorbeeld uit de praktijk De praktijk in! Dat is iets waar studenten vaak naar uit kijken. Aan de slag in de echte wereld. In die praktijk worden studenten...
Een concreet voorbeeld uit de praktijk De praktijk in! Dat is iets waar studenten vaak naar uit kijken. Aan de slag in de echte wereld. In die praktijk worden studenten...
Tijdens een assessorentraining vond het volgende gesprek plaats tussen twee deelnemers. De eerste is docent Nederlands de tweede is een praktijkopleider van een bakkerswinkel....
Deel1: Wat is werkplekleren eigenlijk? Na enkele jaren onderwijs met COVID beperkingen heeft ‘hybride leren’ een nieuwe betekenis gekregen. Tegenwoordig wordt hiermee vaak een...
Over peer-instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In de blog van vorige week vertelde ik je over Harvard-professor Eric Mazur en over zijn hoorcollege-shows. En hoe...
Over peer instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In het beroepsonderwijs zijn we druk met het activeren van studenten. Wij van Metis Onderwijsadvies schrijven,...
Drie ontwerpprincipes voor effectieve kennisclips In het hedendaagse onderwijs is het online leren met behulp van kennisclips populair. Dit is een mooie ontwikkeling, omdat...
Je hebt een mooie opdracht bedacht waar je studenten de komende weken gezamenlijk aan gaan werken. Het begin is goed, je hebt groepen gemaakt en ze gaan samen aan de slag....
Maar wel valide met een betrouwbaar proces We toetsen nog steeds heel wat af in het Nederlandse beroepsonderwijs. Eerder schreef ik een blog waarin ik berekende hoeveel...
Deze webinar gaat dieper in op afstudeeropdrachten als proeves, criteriumgerichte interviews, scripties of afstudeerstages. Waarom kies je voor het afronden met een examen?...
Op naar betekenisvolle beoordeling van bekwaamheid De Faculteit der Geneeskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam geeft vanaf volgend jaar geen cum laude meer aan...
Toetsconstrunctie en cesuur In deze webinar de keuze voor verschillende beoordelingsmodellen. Waarom kies je voor holistisch beoordelen en wanneer voor analytisch. Is je...
3 manieren om individueel te beoordelen bij groepswerk De beoordeling van groepswerk is vaak lastig. Veel studenten ervaren dat hun individuele beoordeling beïnvloed wordt...
Welke informatie heb je nodig om beslissingen over en met studenten te nemen? En welke beslissingen wil/ moet je nemen? Zijn dit didactische beslissingen of beslissingen over...
We kennen het allemaal, je geeft je les en enkele studenten zitten er ongemotiveerd bij. Je verwacht dat ze uit zichzelf gemotiveerd zijn en vindt het lastig hiermee om te...
Een peiling vanuit Vlaanderen met de app TeacherTapp (14 maart, 1394 respondenten) laat zien dat motivatie momenteel de grootste uitdaging is bij studenten. Wat is er vanuit...
In deze webinar een voorbeeld van onderwijs waarin motivatie en betrokkenheid groot is: Challenge Based Learning. Werken vanuit maatschappelijk relevante en complexe...
Inmiddels drie maanden geleden schreef ik een blog over mijn verbazing waarom 1/3 van de startende docenten binnen vijf jaar stopt [1]. Ik had veel vragen over de oorzaken...
Motivatie van studenten is een van de grootste uitdagingen in het huidige beroepsonderwijs. Er zijn over het stimuleren van motivatie boeken en artikelen geschreven. Het thema...
Waarom willen we graag zelfregulatie bevorderen bij studenten? Is het brein van een student al zover ontwikkeld dat dit ook kan? En wat zijn manieren om zelfregulatie van...
Het CAR Model over Competentie, Autonomie en Relatie is misschien wel het meest genoemde model in het onderwijs. In deze webinar de praktische mogelijkheden en betekenis van...
Als ik dit schrijf, is het precies twee jaar geleden dat het Nederlandse onderwijs ‘op slot’ ging. Vanaf dat moment leken onze ‘reguliere’ zorgen in het hbo opeens ver weg. De...