Beroepsonderwijs zonder beroep is slechts onderwijs
Over de aansluiting van het onderwijs bij het beroep In het beroepsonderwijs bereiden we onze studenten voor op de arbeidsmarkt van morgen en overmorgen. Deze arbeidsmarkt...
Over de aansluiting van het onderwijs bij het beroep In het beroepsonderwijs bereiden we onze studenten voor op de arbeidsmarkt van morgen en overmorgen. Deze arbeidsmarkt...
Het belang van zelfregulatie is enorm, zeker nu veel opleidingen blended onderwijs blijvend invoeren. Veel opleidingen zijn daarnaast aan het flexibiliseren. Studenten krijgen...
Hoe motiveren we de student? Hoe houden we de betrokkenheid van studenten vast? Hoe krijgen we ze met realistische beroepsopdrachten aan het werk? En wat is de rol van de...
In Rotterdam tussen het Ikazia-ziekenhuis en Ahoy ligt het Techniek College. Bij de opleiding ICT van deze school ondersteun ik docenten op pedagogisch en didactisch...
Vriendschappen onderhouden, coole games spelen, een onuitputtelijke bron van muziek in je broekzak, alle kennis van de wereld binnen handbereik… Het is fantastisch wat de...
Het onderwijs was de afgelopen twee Corona-jaren haar ziel kwijt; er was niks aan. De onderwijsgebouwen waren zo goed als leeg, ik heb er een aantal keren rondgedwaald in...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en deel 3.Deze podcastserie ‘Digitalisering van het onderwijs’ gaat over het ontwikkelen van digitale weerbaarheid...
Is flexibiliseren van het onderwijs noodzaak of luxe? En als we flexibiliseren voor wie dan precies en hoe dan? In deze webinar de belangrijkste inzichten voordat je start met...
In zijn werk Homo Ludens (1938) waar ik een mooie facsimile uitgave van bezit, omschrijft historicus Johan Huizinga “spel” als een plezierige vorm van vrijheid, die in zowel...
“Ik zou mijn eigen kind niet naar deze school sturen.” Best een schokkende uitspraak voor een leraar. Ik tekende hem op tijdens een bezoek aan een niet nader te noemen school....
Geweldig onderwijs is dat onderwijs waarbinnen de student actief is in het leerproces en waarbij het contactmoment zich richt op de zone van de moeite van de student. Vanuit...
Eerder schreef ik een blog over de tijdsinvestering die toetsing vraag in het onderwijs. In een team van 12 docenten is er minimaal één volledige aanstelling nodig om alles...
In deze webinar staat feedback als toetsinstrument centraal. Door feedback te geven op het proces en metacognitie is het leerproces te versterken. Door te observeren hoe de...
De G.R.E.T. methode Veel mensen in het onderwijs zijn inmiddels bekend met de kracht van feedback. Eerder schreef ik al een blog over wat feedback ‘effectief’ maakt. Maar HOE...
Na de zomer ben ik samen met mijn collega Floor van Venrooij een podcast-serie begonnen voor startende docenten. Een aanleiding voor de podcast is dat ik me afvroeg waarom er...
ONDERZOEKSVRAAG ‘Welke rol speelt de professionele identiteit van hbo-docenten tijdens een onderwijsverandering?’ Ellen studeerde tot voor kort aan de faculteit Sociale...
We beginnen; curriculum(her)ontwerp is in volle gang. Ergens zijn ontwikkelgroepen bezig met het uitwerken van lessen voor een eerste leerjaar. Over toetsen is nog niet...
Het verhogen van de individuele aanspreekbaarheid bij activerende werkvormen Hoe vaak stellen we een vraag die start met: “Wie weet wat de oorzaak is van X”? Of: “Sanne, kun...
Wat weten we vanuit de wetenschap over activerend beroepsonderwijs? Het korte antwoord is: veel! In deze webinar staat het 4C/ID model in de schijnwerpers in afstemming met...
“Studenten luisteren niet.” “Ze zitten alleen maar op hun telefoon.” “Ik moet alles ook 3 keer uitleggen.” “Deze groep wil gewoon niet.” “Ik mis echt de betrokkenheid.” Dit...
Het is alweer enige tijd geleden dat ik zelf een student was. De colleges die ik moest volgen waren bedoeld voor kennisoverdracht; met de stof aan de slag gaan betekende voor...