Hoe stimuleer je het nadenken bij studenten?

Datum: 21 juli 2020
Auteur: Metis Onderwijsadvies

Wat is de link tussen denken en leren? Hoe kun je iedereen in je (online) klas laten nadenken? En welke tool kan je inzetten om jouw studenten tot nadenken te stimuleren? Op deze vragen geef ik antwoord in deze blog. En op het einde van de blog kun je je eigen geheugen nog even testen met wat vragen!

Hoe kun je de studenten in je (online) klas laten nadenken?

Als docent kun je het beste geen vingers zien in de klas voor een antwoord aldus William (2010). Dit zorgt er namelijk voor dat slechts een kwart van de studenten aan het denken gaat. Gebruik liever een random keuzesysteem:

  • Online tool: wheeldecide;
  • Online tool: wheelofnames;
  • Online: laat iedere student het antwoord in de chat zetten, of in de klas op papier;
  • Online / offline: geef beurten via een klassenlijst;
  • Online / offline: ijsstokjes van action met de namen.

Er zijn nog andere manieren, maar het uitgangspunt moet zijn: hoe kan ik het nadenken bij al mijn studenten zo veel mogelijk stimuleren? In eerste instantie krijg je van studenten te horen “ik weet het niet” of “geen idee”. Belangrijk is om studenten hier niet mee weg te laten komen. Je kunt een aantal andere studenten vragen wat hun antwoord is en de eerste student vervolgens laten uitleggen welk antwoord volgens hem/haar het beste is.

Welke tool kan je inzetten om jouw studenten tot nadenken te stimuleren?

ExitTicket is een slimme, maar vooral laagdrempelige, online tool waarmee je eenvoudig en snel je lesdoelen kunt checken. Hebben je studenten écht begrepen wat je bedoelde, of steken ze hun vinger liever niet op om te melden dat ze het niet snappen? Met ExitTicket betrek je iedere leerling!  Studenten geven de antwoorden op hun smartphone, tablet, laptop of pc. Hierdoor kun je zelfs makkelijk differentiëren. Een aantal docenten van Fontys Sport Hogeschool hebben dit online al ervaren als afsluiting van een online les!

Jullie kennen vast nog meer fijne online tools om het nadenken bij studenten te stimuleren, die ook werken in de praktijk. Deel ze hieronder in een reactie zodat we kunnen delen wat onze succes zijn de afgelopen maanden. Ik ben benieuwd!

Groetjes Claudia

 

Bronnen:
Bruyckere, de P. (2017).  Klaskit, tools voor topleraren. België, Culemborg: Uitgeverij Lannoo.
Craik, F.I.M., & Lockhart, R.S. (1972). Levels of processing: A framework for memoy research. Journal of Verbal Learning and Verbal behavior, 11, 671-684.
William, D. (2011). Embedded formative assessment. Solution tree Press.

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *