Gepersonaliseerd onderwijs in het mbo
In een gloednieuwe onderwijslocatie, waar vmbo en mbo in één gebouw leren en werken, zet Albeda in op gepersonaliseerd onderwijs. We bevinden ons op Goeree Overflakkee, in het dorpje Sommelsdijk. We gaan hier op onderzoek uit met docenten, onderwijsleiders en studenten.
Centrale vraag
Hoe geef je als grote onderwijsinstelling vorm aan gepersonaliseerd onderwijs?
Deelvragen
- Wat kan Albeda leren van reeds behaalde successen?
- Waar liggen uitdagingen en dilemma’s? Wat kan wel en wat kan niet?
- Wat betekent dit voor de toekomst van Albeda in termen van veranderen, professionaliseren en onderwijskundig leiderschap?
ons Advies
Successen zijn behaald door ruimte te laten aan de teams. Teams ervaren vrijheid en autonomie. Het is aan te raden deze ontwikkelruimte toch meer te ‘structureren’ door bijvoorbeeld het organiseren van podia waar opgedane kennis en ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Dit helpt teams om eigen keuzes en ontwikkelstappen aan te scherpen.
Gepersonaliseerd onderwijs geldt nu als onderwijskundig uitgangspunt voor alle opleidingen binnen de organisatie. De ervaring leert dat dit concept niet op iedere opleiding / doelgroep toepasbaar is. Maak ruimte voor deze verschillen en kijk wat er nodig is om hier meer maatwerk in aan te brengen.
Als belangen en opvattingen over gepersonaliseerd onderwijs tegenstrijdig zijn, is het belangrijk hierover met elkaar in gesprek te gaan. Zorg voor (georganiseerde) ruimte om met elkaar deze ‘plek der moeite’ op te zoeken.
0 reacties