Onderwijsinnovatie

Van wie is het curriculum
Van wie is het curriculum?

Van wie is het curriculum?

'Van wie is het curriculum?' is een vraag die zeker in het geval van het (her)ontwerpen van een curriculum relevant is. Het gaat om wie bepaalt wat wanneer met welke omvang in het curriculum aan bod komt, wie bepaalt wanneer het goed is, om curriculum governance. In het artikel een lijst met invalshoeken en aanpakken in het adresseren van curriculum governance

Lees meer

Florerend beroepsonderwijs
Florerend beroepsonderwijs

Florerend beroepsonderwijs

Laat duizend bloemen bloeien voor florerend onderwijs

In dit boekje staan kleine, diverse praktijkverhalen van studenten en docenten die het grotere onderwijsverhaal kunnen voeden, vormen én veranderen. Genuanceerde verhalen over wat goed en minder goed lukt in het samen ontwikkelen en leren als bijdrage aan florerend beroepsonderwijs. Wij zijn van mening dat het belang van het contact en de samenwerking tussen docent en studenten weer eens goed in het licht gezet mag worden.

Lees meer

Ecodenken
De morele doelen van je onderwijs: van Ego-denken naar Eco-denken

De morele doelen van je onderwijs: van Ego-denken naar Eco-denken

We verkennen de mogelijkheden om onderwijsdoelen van "Ego-Denken" naar "Eco-Denken" te verschuiven en de focus te verleggen van individueel succes naar collectieve verantwoordelijkheid. Wat is de rol van ons onderwijs bij het vormen van ethisch verantwoorde individuen en het bevorderen van milieubewustzijn, leiderschap en verbondenheid?

Lees meer