Herken je dit? Studenten komen in jouw les maar zijn niet voorbereid. Vervolgens stellen juist deze studenten de meeste vragen. Wat te doen? De vragen beantwoorden of negeren?
Het antwoord is simpel.
Negeren en zeker geen antwoord geven. Deze studenten verdienen geen antwoord van de docent en zijn geen serieuze gesprekspartner voor de klas. Maar het belangrijkste argument om geen antwoord geven op deze vragen is dat je het verkeerde gedrag beloont. En alles wat je aandacht geeft, groeit! Dus ook negatief gedrag. Binnen de kortste keren is het in de klas/groep normaal om onvoorbereid naar de les te komen.
Hieronder volgen vijf stappen die je kunt zetten om studenten voorbereid in je les te krijgen:
1) Meet aan het begin van de les of studenten zijn voorbereid. Dit is te doen door middel van een Kahoot of Socrative, in willekeurige volgorde een vraag en antwoord spel in de klas of het opvragen van de schriftelijke voorbereidingen van de studenten. Het is een cruciale fase in het activeren van voorkennis en oriënteren op het onderwerp dat studenten zich voorbereiden op de les.
2) Maak onderscheid in je groep tussen studenten die wel zijn voorbereid en studenten die niet zijn voorbereid. Studenten die niet zijn voorbereid, plaats je buiten de groep en liefst ook buiten het lokaal om de lesstof alsnog voor te bereiden. Zij moeten aan het eind van de bijeenkomst (les, blokuur of dagdeel) komen met een concrete voorbereiding en verdieping van de informatie. Een mooie manier om te weten dat studenten zijn voorbereid is om ze toetsvragen voor elkaar te laten maken (bij open vragen uiteraard inclusief het antwoordmodel). De opdracht aan iedere student die niet is voorbereid, is bijvoorbeeld om vijf representatieve toetsvragen te maken voor de andere groep. De ultieme test of een student de leerstof begrepen heeft, is wanneer hij/zij er slimme vragen over kan stellen.
3) Met de studenten die wel zijn voorbereid zoek je de diepte van het onderwerp op. Deel jouw dilemma’s bij het onderwerp, help ze met het beantwoorden van vragen en probeer ze een niveau verder te brengen in kennis- /vaardigheidsontwikkeling. Belangrijk is dat de studenten die voorbereid zijn uiteindelijk beter scoren op de toets. Dit is de beste beloning voor het voorbereiden van de lessen. Het helpt wanneer je als docent dit verband in kaart kunt brengen.
4) Wat als de studenten die de les buiten het klaslokaal moeten voorbereiden vertrekken richting de stad of richting huis?
Zorg dat je hier bovenop zit. Bel de studenten op, laat ze terugkomen naar school of maak een afspraak en keur dit gedrag enorm af (veins minstens grote teleurstelling). Er is echt sturing op slecht of ongewenst gedrag nodig. Wanneer je er te laat achter komt dat studenten verdwenen zijn nadat je ze op de gang hebt gezet met een opdracht, voelt dat voor studenten als beloning (toch in ieder geval op de korte termijn). Zorg dat je die studenten ziet en spreekt. Spreek in ieder geval uit dat je het gedrag dat zij laten zien afkeurt.
5) Uitgangspunt bij bovenstaande maatregelen is dat je je richt op het bovenste 1/3 wat betreft inzet in de groep. Uitdrukkelijk is vermeld dat het niet gaat om cognitieve prestaties maar om motivatie en inzet. Je wilt vooral aandacht geven aan het groepsgedrag dat je je wenst: hard werken, voorbereiden en meedoen!
Ik ben benieuwd naar ervaringen van docenten die met bovenstaande geëxperimenteerd hebben of die bereid zijn om het bovenstaande stappenplan in te voeren. Deel in het reactieveld hieronder jouw ervaringen met collega’s (met elkaar leren we het meest en profiteert de student maximaal). Onder de inzendingen in het reactieveld verloot ik de komende week een OnderWIJSwaaier van Rosalie de Kooning met nog meer didactische tips.
Mijn ervaring hiermee is grotendeels positief. Studenten krijgen door dat je iets van ze verwacht. Grotendeels, omdat een klein deel van de studenten afhaakt en niet meer in de les komt en dus vertragen.
We hebben dit schooljaar voor het eerst gesteld dat studenten alle studiepunten behaald moeten hebben om door te mogen naar de Kernfase (hbo). Hier hoort een voorbereidingsplicht bij. Hoewel collega’s op verschillende wijze omgaan met deze ‘plicht’ is het resultaat dat studenten voorbereid naar de colleges komen. Wat zegt dit over het gedrag? Er is een cultuur ontstaan waarin studenten elkaar aanspreken in groepswerk wanneer een student onvoorbereid is. Dan nu de resultaten. Het percentage studenten dat alle studiepunten kan behalen is gestegen met ca 30% van 31% naar 43%. Een ongekende winst. Studenten ervaren door deze maatregel studiedruk en de uitvalpercentages zijn hoger. Dat is de keerzijde. Volgens mij draait het om het volgende: stel hoge verwachtingen aan studenten en jezelf, ga met elkaar in gesprek en wees duidelijk in wat wel en niet getolereerd wordt.
Het werkt goed. Je methode pas ik altijd toe. Studenten worden niet beloond met extra informatie. .Zij moeten zelf aan de bak.