“Een goed gesprek is een gesprek waarin alle wijsheden besproken zijn”
Deel 2: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is deel 2 van het drieluik over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. In dit tweede atikel zoom ik in op...
Deel 2: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is deel 2 van het drieluik over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. In dit tweede atikel zoom ik in op...
Er wordt veel gesproken over onderwijsconcepten, maar wat houden ze nu precies in? Wat is een onderwijsconcept? Een onderwijsconcept vormt de kern van een opleiding. Het...
Deel 1: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is de eerste van een serie van drie artikelen over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. Dit artikel...
Deel 3: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is de derde en laatste artikel over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. Dit artikel gaat kort in op...
Woensdag 4 september verscheen er op de site van NOS een bericht dat er behoefte is aan richtlijnen rondom AI vanuit het Onderwijs. Collega Thijs Wesselink heeft een poging...
Samengesteld en herschreven door Onno Witte, Metis Onderwijsadvies, maart 2024 In dit artikel ga ik in op de blog van oud- (Metis) collega Emile Heerkens van juli 2019, en...
Meer dan een jaar geleden begonnen we met onze zoektocht om de impact van generatieve taalmodellen zoals ChatGPT op het onderwijs te verkennen. Nu duiken we dieper in het...
Wie bepaalt wat, wanneer, met welke omvang, in het curriculum aan bod komt? In dit artikel vind je een bespreking van enkele invalshoeken met activiteiten en/of adviezen die...
Podcast Dilemma's Experts aan het woord Toepasbaar Podcast Dilemma's Experts aan het woord Toepasbaar In de podcastreeks 'AI en onderwijs' van Metis Onderwijsadvies, gaan we...
Auteurs: Jacandra van Megen en Gérard HendriksDatum: 10 oktober 2023 In dit boekje staan, kleine diverse praktijkverhalen van studenten en docenten die het grotere...
In drie andere blogs is nagegaan hoe ChatGPT het leren kan ondersteunen. Dat is gedaan vanuit het perspectief van telkens één van de verschillende leerfuncties: de cognitieve,...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
In dit artikel een toelichting op hoe ChatGPT leert en hoe dat verschilt van mensen. Schuin en in paars gedrukte zinnen zijn gebaseerd op het antwoord dat ChatGPT zelf heeft...
In deze blog een toelichting op wat ChatGPT kan en weet en hoe dat verschilt van mensen. Deels gebaseerd op How does ChatGPT differ from human intelligence? – Futurity. Wat...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en 3.Deze driedelige podcastserie gaat over digitaal burgerschap en is in samenwerking met ‘platform mbo digitaal’...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en 3.Deze driedelige podcastserie gaat over de onderwijsfilosofie van het Zadkine Startcollege. Een stadse,...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en deel 3.Deze podcastserie ‘Digitalisering van het onderwijs’ gaat over het ontwikkelen van digitale weerbaarheid...
In een gloednieuwe onderwijslocatie, waar vmbo en mbo in één gebouw leren en werken, zet Albeda in op gepersonaliseerd onderwijs. We bevinden ons op Goeree Overflakkee, in het...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en deel 3.In dit drieluik gaan we in gesprek met docenten en het werkveld over levensechte leereenheden. Een...