Op deze manier houden we startende docenten wél binnenboord
Hoe zorgen we ervoor dat startende docenten juist wél aangehaakt blijven? Ellen deelt haar vier inzichten met je.
Hoe zorgen we ervoor dat startende docenten juist wél aangehaakt blijven? Ellen deelt haar vier inzichten met je.
In het beroepsonderwijs bereiden we studenten voor op de arbeidsmarkt van morgen. Deze arbeidsmarkt verandert snel en vraagt aandacht voor onderhoud van het curriculum.
In het beroepsonderwijs bereiden we studenten voor op de arbeidsmarkt van morgen. Deze arbeidsmarkt verandert snel en vraagt aandacht voor onderhoud van het curriculum.
Veel opleidingen zijn aan het flexibiliseren waardoor studenten meer keuzevrijheid krijgen. Jet gaat in haar blog in op de aspecten van zelfregulatie.
Hoe zijn startende docenten opgeleid voor het uitvoeren van de rol van SLB-er. Daarnaast delen we het perspectief van een docent met ervaring in de rol van studieloopbaanbegeleider.
In het onderwijs wordt er gretig gebruik gemaakt van digitale technologie bij het leren. Maar zouden we daar niet eens wat kritischer naar moeten kijken?
Het onderwijs was de afgelopen Corona-jaren haar ziel kwijt; er was niks aan. Het onderwijs leeft pas als er ‘leven’ is.
In zijn werk Homo Ludens (1938) waar ik een mooie facsimile uitgave van bezit, omschrijft historicus Johan Huizinga “spel” als een plezierige vorm van vrijheid, die in zowel...
Een goede dialoog of stevige discussie binnen een schoolteam levert veel aanknopingspunten op voor verbetering van het onderwijs.
Cijfers nemen geen beslissingen over studenten, mensen doen dit! In deze blog beschrijft Peter twee belangrijke inzichten over toetsing.
We weten inmiddels veel over de kracht van feedback. We kennen de vuistregels van feed-up, feedback, feed-forward. Maar HOE geef je deze feedback? Liza reikt je hiervoor in haar blog de G.R.E.T. methode aan.
Is dat omdat de werkdruk te hoog is? Omdat je andere verwachtingen had van het vak? Of omdat de doelgroep toch niet helemaal aanspreekt? In deze blog lees je meer over de vermoedelijke oorzaken van de grote uitval onder startende docenten.
In deze blog de uitgangspunten van programmatisch toetsen, waarbij de meerwaarde en voorwaarden voor realisatie beschreven wordt.
Het verhogen van de individuele aanspreekbaarheid bij activerende werkvormen Hoe vaak stellen we een vraag die start met: “Wie weet wat de oorzaak is van X”? Of: “Sanne, kun...
“Studenten luisteren niet.” “Ze zitten alleen maar op hun telefoon.” “Ik moet alles ook 3 keer uitleggen.” “Deze groep wil gewoon niet.” “Ik mis echt de betrokkenheid.” Dit...
Zijn activerende werkvormen nu écht effectief? In deze blog duiken we de literatuur in en gaan we met het onderwijsontwerp aan de slag.
Hoe hogescholen hun studenten eigenaar laten worden van leeruitkomsten In Jacandra’s blog van vorige week over leeruitkomsten kwam naar voren dat het gezamenlijk maken van...
Ik krijg vaak de vraag om te helpen bij het formuleren van leeruitkomsten. Dit lijkt een makkelijke vraag, even wat uitkomsten opschrijven en weer verder. En ik kan deze vraag...
Een korte introductie op de verschillende vormen om te ‘flexen en te persen’ Flexibilisering en personalisering van het onderwijs is hot. We praten er veel over, en je ziet...
Hoe voorkomen we dat de docent gillend gek wordt? “Kunnen we ook online inloggen?” “Ik zit in quarantaine, kan ik online meedoen?” “Ik zie de klas wel maar u niet….” “Meneer,...
De eerste associatie bij veel mensen is dat dit een blog is over sport. Volgens de dikke Van Dale is een coach ‘iemand die sporters begeleidt’. En een systeem is een...