Kwalificatie, Socialisatie en Persoonlijke ontwikkeling; een drie-eenheid.
Het onderwijs was de afgelopen twee Corona-jaren haar ziel kwijt; er was niks aan. De onderwijsgebouwen waren zo goed als leeg, ik heb er een aantal keren rondgedwaald in...
Het onderwijs was de afgelopen twee Corona-jaren haar ziel kwijt; er was niks aan. De onderwijsgebouwen waren zo goed als leeg, ik heb er een aantal keren rondgedwaald in...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en deel 3.Deze podcastserie ‘Digitalisering van het onderwijs’ gaat over het ontwikkelen van digitale weerbaarheid...
Is flexibiliseren van het onderwijs noodzaak of luxe? En als we flexibiliseren voor wie dan precies en hoe dan? In deze webinar de belangrijkste inzichten voordat je start met...
In zijn werk Homo Ludens (1938) waar ik een mooie facsimile uitgave van bezit, omschrijft historicus Johan Huizinga “spel” als een plezierige vorm van vrijheid, die in zowel...
“Ik zou mijn eigen kind niet naar deze school sturen.” Best een schokkende uitspraak voor een leraar. Ik tekende hem op tijdens een bezoek aan een niet nader te noemen school....
Geweldig onderwijs is dat onderwijs waarbinnen de student actief is in het leerproces en waarbij het contactmoment zich richt op de zone van de moeite van de student. Vanuit...
Eerder schreef ik een blog over de tijdsinvestering die toetsing vraag in het onderwijs. In een team van 12 docenten is er minimaal één volledige aanstelling nodig om alles...
In deze webinar staat feedback als toetsinstrument centraal. Door feedback te geven op het proces en metacognitie is het leerproces te versterken. Door te observeren hoe de...
De G.R.E.T. methode Veel mensen in het onderwijs zijn inmiddels bekend met de kracht van feedback. Eerder schreef ik al een blog over wat feedback ‘effectief’ maakt. Maar HOE...
Na de zomer ben ik samen met mijn collega Floor van Venrooij een podcast-serie begonnen voor startende docenten. Een aanleiding voor de podcast is dat ik me afvroeg waarom er...
We beginnen; curriculum(her)ontwerp is in volle gang. Ergens zijn ontwikkelgroepen bezig met het uitwerken van lessen voor een eerste leerjaar. Over toetsen is nog niet...
Het verhogen van de individuele aanspreekbaarheid bij activerende werkvormen Hoe vaak stellen we een vraag die start met: “Wie weet wat de oorzaak is van X”? Of: “Sanne, kun...
Wat weten we vanuit de wetenschap over activerend beroepsonderwijs? Het korte antwoord is: veel! In deze webinar staat het 4C/ID model in de schijnwerpers in afstemming met...
“Studenten luisteren niet.” “Ze zitten alleen maar op hun telefoon.” “Ik moet alles ook 3 keer uitleggen.” “Deze groep wil gewoon niet.” “Ik mis echt de betrokkenheid.” Dit...
Het is alweer enige tijd geleden dat ik zelf een student was. De colleges die ik moest volgen waren bedoeld voor kennisoverdracht; met de stof aan de slag gaan betekende voor...
Hoe hogescholen hun studenten eigenaar laten worden van leeruitkomsten In Jacandra’s blog van vorige week over leeruitkomsten kwam naar voren dat het gezamenlijk maken van...
Webinar voor docenten in het beroepsonderwijs over activerende werkvormen in een fysieke les. Hoe zorg je ervoor dat ALLE studenten actief zijn? https://youtu.be/HusswKiGfm4...
Activerende werkvormen in het beroepsonderwijs. Waarom wil je ze gebruiken? Wanneer gebruik je ze? In deze webinar veel voorbeelden!...
De fase dat studenten van en met elkaar leren is een belangrijk onderdeel van het leerproces. In deze webinar mogelijkheden om peerfeedback als docent in te zetten, te trainen...
Ik krijg vaak de vraag om te helpen bij het formuleren van leeruitkomsten. Dit lijkt een makkelijke vraag, even wat uitkomsten opschrijven en weer verder. En ik kan deze vraag...
Feedback geven: veel mensen vinden het verschrikkelijk lastig. Er worden boeken vol over geschreven en menig professional heeft er een training over gehad. Maar toch, de...