Zelfregie: het toverwoord dat studeren zichtbaar maakt
Zelfregie, zelfsturend leren, autonomie—hoe we het ook noemen, we verwachten tegenwoordig dat onze studenten deze vaardigheden ontwikkelen. We willen studenten die hun eigen...
Zelfregie, zelfsturend leren, autonomie—hoe we het ook noemen, we verwachten tegenwoordig dat onze studenten deze vaardigheden ontwikkelen. We willen studenten die hun eigen...
Meer dan alleen overdragen van vaardigheden In het beroepsonderwijs draait alles om het overbrengen van praktische, toepasbare kennis. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze...
4 meest gestelde vragen over klassenmanagement Docenten hoor je het vaak verzuchten: "Die klas is zó gezellig, maar er wordt niets geleerd!" Of nog erger: "Die klas is een en...
Je loopt het lokaal binnen, de lucht voelt zwaar aan en de sfeer is zo gespannen dat je er bijna doorheen kunt snijden. Of juist het tegenovergestelde: een klas vol gapende...
“Studenten doen gewoon niks! Ze zijn totaal niet gemotiveerd om naar de les te komen, om hun huiswerk te maken of zich voor te bereiden!” Je hebt het vast vaker gehoord....
We kennen allemaal wel zo’n student. Zo iemand die, wat er ook gebeurt, de schuld nooit bij zichzelf legt. Ze worden uit de les gestuurd? “Misverstand! Ze hebben het allemaal...
Je kent ze vast wel: studenten waar je niet echt toe doordringt, die zichzelf niet echt laten zien en waarbij je het gevoel hebt dat het contact oppervlakkig is. Wanneer je...
In dit artikel een werkvorm die studenten wel in actie krijgt. Je kent het wel: alle voorgenomen acties van studenten komen uiteindelijk op het kerkhof van de goede...
Woensdag 4 september verscheen er op de site van NOS een bericht dat er behoefte is aan richtlijnen rondom AI vanuit het Onderwijs. Collega Thijs Wesselink heeft een poging...
Net voor de zomer heb ik een experiment opgenomen met mijn AI Avatar en een live kennisclip. In deze kennisclip ging de discussie over de vraag: welke docent is beter, de...
In de dagelijkse praktijk van het lesgeven hebben we allemaal wel eens het gevoel gehad dat onze boodschap niet helemaal overkomt. We staan voor de klas, leggen een complex...
Uitstelgedrag, we kennen het allemaal. In het beroepsonderwijs, waar de tijd toch al niet in overvloed is, lijkt het een hardnekkige gewoonte. Docenten en studenten – ja, ook...