We kennen het allemaal, je geeft je les en enkele studenten zitten er ongemotiveerd bij. Je verwacht dat ze uit zichzelf gemotiveerd zijn en vindt het lastig hiermee om te gaan. Wat kun je als docent doen aan de motivatie van de student? Ik las enige tijd geleden een interessant stuk op ‘ScienceGuide’, dat ik de moeite waard vind om te delen. Het artikel geeft aan dat je als docent medeverantwoordelijk bent voor de motivatie van een student en geeft tips. Ik neem je heel kort mee in de highlights.
Wat kun je doen?
Er vanuit gaande dat motivatie voortkomt uit de drie psychologische behoeften; autonomie (invloed hebben), competentie (jezelf capabel en in controle voelen) en relatie (steun van anderen), kan je als docent studenten motiveren door deze behoeften te ondersteunen. Hoe?
- Autonomie kun je bijvoorbeeld ondersteunen door studenten keuzes aan te bieden en de relevantie van de taak uit te leggen, studenten verantwoordelijkheid geven voor een taak, eigen inbreng van de student in de les etc.;
- Om het gevoel van competent zijn te ondersteunen kun je positieve feedback geven of de student laten zien dat hij/zij iets geleerd heeft; Het ‘in controle voelen’ kun je scheppen door duidelijke structuur en verwachtingen naar de student toe uit te spreken;
- De behoefte aan ‘steun van anderen’ kun je ondersteunen door aan te tonen dat je beschikbaar bent voor hulp maar ook studenten stimuleren om elkaar te vertrouwen, samen te laten werken.
Wat kun je beter NIET doen?
Je kunt motivatie beschadigen door een van bovengenoemde punten te ondermijnen.
Voorbeelden van ondermijnen is het werken met straffen en beloningen waarbij je inspeelt op gevoelens van schaamte en schuld, onverschillig te reageren of dubbelzinnige verwachtingen te scheppen en daardoor onduidelijk zijn. Dit leidt tot minder duurzame vormen van motivatie.
Sowieso doen: Consequent is belangrijker dan volledig.
Je hoeft als docent niet altijd in alle drie bovengenoemde basisbehoeftes voor motivatie tegelijk te ondersteunen. Kies uit de benadering die op dat moment bij je studenten past.
Nog meer weten?
In de webinar van woensdag 16 maart ging Peter uitgebreid in op de aspecten van motivatie en hoe je als docent vanuit autonomie, competentie en relatie kunt beïnvloeden.
Nog meer weten? Lees dan de blog over ‘Luc Stevens en het Car-Model’.
0 reacties