Zet je studenten aan met tape, tv en teamwork

Datum: 3 maart 2025
Auteur: Peter Loonen

Wat maakt dat studenten in beweging komen? Simpel: omdat ze gek zijn op doen! Zet ze in de sportschool en ze zweten zich suf. Laat ze met vrienden chillen en ze ratelen uren door. Geef ze een competitie à la Expeditie Robinson en ze gaan tot het gaatje. Want als er iets is wat werkt bij mbo- en hbo-studenten, dan zijn het wel drie oerdriften: actief bewegen, de kick van een spel en sociale contacten.

Maar gek genoeg vergeten we dat zodra we het klaslokaal binnenstappen. Dan stoppen we die beweeglijke jongeren in een stoel, drukken ze een laptop onder hun neus en verwachten aandacht voor die PowerPoint met tien bullets.

Dat is dus vragen om afhaakgedrag.

De vraag is niet: hoe krijg ik ze aan het werk? De vraag is: hoe kan ik aansluiten bij wat ze sowieso al leuk vinden? Beweging, competitie, gezelligheid. Juist dáár zit de sleutel. En daar ligt jouw kans om van je les een belevenis te maken waar ze aan het eind van de dag over napraten.

De oplossing? Tape, tv en teamwork!

Wat dacht je van deze drie manieren om je lessen wakker te schudden?

  1. Schildersplakband als redder in nood
    Voor een paar euro koop je een rol schildersplakband die je les redt van de ondergang. Waarom? Omdat je ermee in no-time de vloer van je lokaal omtovert tot een werkplek waar studenten in modellen, piramides of cirkels gaan staan. Zet de piramide van Maslow uit op de grond. Laat studenten letterlijk positie kiezen: wie staat waar? Of trek met plakband het Business Model Canvas op de vloer en laat de teams fysiek hun deel van het model verdedigen. Theorie? Die komt de ruimte in. En studenten? Die gaan erin staan.
  2. “Welkom bij De Slimste Mens… de mbo/ hbo-editie”
    Formats van tv-programma’s zijn de beste vrienden van iedere docent die niet als PowerPoint-mummie de les wil eindigen. Denk aan “De Slimste Mens” voor theorietoetsing met spanning en humor, “Expeditie Robinson” als groepsopdracht waarbij samenwerken en doorzetten cruciaal zijn of “Ik Vertrek” waarin studenten moeten plannen, organiseren en risico’s inschatten voor een fictieve emigratie-opdracht. De kracht? Studenten kennen deze formats en stappen er moeiteloos in. Het voelt minder als leren, en juist daarom leren ze des te meer.
  3. Geef je les een storyline
    Studenten zijn dol op verhalen. Begin je les niet met “Vandaag gaan we het hebben over marketingstrategieën”, maar met: “Stel je voor: je bent net ondernemer geworden. Je geld is op. Wat nu?” Creëer een verhaallijn waar je studenten in meeneemt en waarin zij de hoofdrol spelen. Gebruik cliffhangers, onverwachte wendingen en uitdagingen. Laat ze aan het eind van de les terugkijken: wat hebben ze geleerd dat ze aan het begin nog niet wisten? Zet er wat humor bij, laat ze samenwerken en je hebt goud in handen.

Oké, en nu?

Inspiratie is leuk, maar actie nog leuker. Dus hierbij drie simpele opdrachten voor jou als docent:

  1. Koop die rol schildersplakband. Morgen. Serieus.
  2. Bedenk bij je volgende les welke tv-show je erop loslaat. Vergeet de prijsuitreiking niet.
  3. Schrijf het script voor je storyline-les. Begin gewoon. Werk het niet té netjes uit; chaos is een onderdeel van het plezier.

Want eerlijk is eerlijk: als jij het niet leuk vindt, waarom zouden zij dan wel hun best doen?

Dus: trek de stoelen aan de kant, rol de tape uit, zet je beste quizmaster-hoofd op en laat het klaslokaal weer bruisen. Want onderwijs is pas echt goed als iedereen er zin in heeft. Jij ook.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Deel je ze hieronder zodat collega’s er van kunnen leren?

Training activerende didactiek

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *