4 tips voor praktijkopleiders

Datum: 15 juli 2024
Auteur: Lisa van der Pol

Als praktijkopleider kom je vaak in aanraking met nieuwe stagiairs die beginnen aan hun praktijkervaring binnen je bedrijf, uitgerust met een boekje vol opdrachten dat helaas vaak meer vragen oproept dan beantwoordt. Deze onduidelijkheid kan de stagiair verwarren en zonder een duidelijk doel laten, wat resulteert in een passieve deelname.

1. Wees toegankelijk en ondersteunend

Het hierboven geschetste is (helaas) een veelvoorkomend scenario waarbij van de student wordt verwacht dat hij of zij proactief is en zelf de dialoog opzoekt met jou, de praktijkopleider, terwijl de student nog niet volledig in staat is om effectief zijn of haar werk te plannen of te organiseren. Daarbij kan de hiërarchie binnen het bedrijf als een grote barrière werken, waardoor de student zich geïntimideerd voelt en niet snel geneigd zal zijn om vragen te stellen. In deze context is het cruciaal dat jij als praktijkopleider een ondersteunende en toegankelijke rol aanneemt. Het begint allemaal met het doorbreken van formele barrières door een informeel gesprek aan te knopen, waardoor je de stagiair op zijn gemak stelt. Het samen doorlopen van de opdrachten en het initiëren van een open gesprekslijn zijn fundamentele stappen die helpen bij het verduidelijken van de doelen en verwachtingen van de stage. Dit type engagement creëert een leeromgeving waarin de stagiair zich gesteund voelt en moedigt aan tot het stellen van vragen en het zoeken van begeleiding.

2. Plan een voortgangsgesprek in

Naarmate de stage vordert, is het belangrijk om een formeel voortgangsgesprek in te plannen. Dit gesprek biedt een uitgelezen kans om constructieve feedback te geven, waarbij je niet alleen reflecteert op wat al gedaan is, maar ook richting geeft voor wat nog moet komen. Dit is een cruciaal leermoment voor de stagiair, dat, afhankelijk van de aanpak, enorm waardevol of juist ineffectief kan zijn. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat de feedback zowel helder als motiverend is.

3. Geef goede feedback

Feedback is een krachtig instrument in het leerproces en dient op een gestructureerde manier gegeven te worden. Volgens het onderzoek van Hattie en Timperley (2007) heeft feedback een aanzienlijk positieve invloed op de leerresultaten van studenten. Echter, feedback kan ook als verwarrend of als een persoonlijke aanval worden ervaren. Een effectieve feedbackstrategie beantwoordt de drie volgende vragen: “Waar ga ik naartoe?”, “Hoe heb ik het gedaan?” en “Wat is de volgende stap?”. Deze vragen bieden de stagiair inzicht in hoe zijn of haar prestaties zich verhouden tot de verwachte doelen, en wat er gedaan kan worden om deze doelen te bereiken. Deze vorm van feedback, ook bekend als feed-up, feed-back en feed-forward, helpt de stagiair om een duidelijk pad te zien van de huidige prestaties naar het gewenste niveau. Het is essentieel dat de doelen vanaf het begin helder zijn en dat de criteria en methoden van beoordeling transparant worden gecommuniceerd. Daarnaast moet feedback niet alleen als een oordeel worden geleverd, maar moet het onderbouwd zijn met objectieve informatie die de stagiair helpt om zichzelf te verbeteren.

4. Ondersteun bij het doorvoeren van feedback

Terugkijkend naar de voortgang van de stagiair, is het van belang om de feedback te baseren op concrete voorbeelden en om de student niet alleen te laten zien waar verbetering nodig is, maar ook hoe deze verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Het verwijzen naar positieve voorbeelden en betrouwbare bronnen kan de stagiair helpen om de feedback te conceptualiseren en toe te passen in verdere ontwikkelingen.

Als praktijkopleider is het jouw verantwoordelijkheid om een omgeving te creëren waarin de stagiair kan groeien en leren van zijn ervaringen. Dit betekent dat je niet alleen duidelijke doelen stelt en regelmatige feedback geeft, maar ook dat je een mentorrol aanneemt die de stagiair inspireert en motiveert. Door de juiste ondersteuning en begeleiding te bieden, kun je een significante impact hebben op de professionele ontwikkeling van de stagiair en tegelijkertijd het succes van jouw eigen begeleidingstraject verzekeren.

Als Metis Onderwijsadvies ondersteunen wij niet alleen docenten, maar ook BPV-begeleiders, praktijkopleiders en instructeurs. Ben je benieuwd wat we voor je kunnen doen en wil je een adviseur spreken die gespecialiseerd is in praktijkbegeleiding? Neem dan contact op!

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *