Car-model van Luc Stevens
In dit blog bespreken we het CAR-model van Luc Stevens en hoe je aan de hand hiervan een goed pedagogisch klimaat kunt opbouwen.
In dit blog bespreken we het CAR-model van Luc Stevens en hoe je aan de hand hiervan een goed pedagogisch klimaat kunt opbouwen.
Wil je meer met werkplekleren in het onderwijs en wil je weten waar je allemaal aan moet denken? Dan biedt onze webinar- & blog reeks een mooi overzicht om het op een rijtje te zetten.
'Ja, maar...' en daarna komen alle argumenten waarmee studenten advies afschieten. Hoe voorkom je als docent het reparatiereflex! Beluister deze podcast!
Studieloopbaan-gesprekken voeren kan ingewikkeld zijn. Dit overzicht met gespreksfasen maakt je bewust van de valkuilen en zorgt voor effectieve gesprekken.
Lees hier meer over wat didactisch coachen is, en hoe je als docent via didactisch coachen studenten kunt helpen om uitstelgedrag te voorkomen.
In deze lezing van Sergio de Pluijm, neemt hij zijn publiek mee in hoe je coachees (studenten, medewerkers, cliënten) via motiverende gespreksvoering echt in beweging krijgt.
Begeleiden op de werkplek vraagt intensieve samenwerking tussen de opleiding, de organisatie en de student...
De praktijk in! Dat is iets waar studenten vaak naar uit kijken. Aan de slag in de echte wereld. In die praktijk worden studenten geconfronteerd én uitgedaagd met allerlei vraagstukken...
Het effectief leren op een werkplek of stage nauw verbonden met de echtheid van de praktijkervaring. Denk bijvoorbeeld aan klantcontact of het behandelen van echte patiënten...
Als studenten samenwerken in een groep hebben ze allemaal een andere rol. In deze blog geeft Floor tips om samenwerkend leren te laten werken.
Hoe passend is ons onderwijs in het MBO ? Ik kreeg laatst de vraag: “Komt jouw master ‘Special educational needs’ goed tot z’n recht in het onderwijs?” Dit zette me meteen aan...
Loopbaancompetenties gebruiken door en voor docenten. Het stadium van een puddingmengsel, waarop het mengsel niet meer vloeit, maar nog niet stijf is: Lobbig. Natuurlijk. Ik...
Wat is je rol als studieloopbaanbegeleider in een opleiding. Door flexibilisering en personaliseren wordt er een groter beroep op de SLB-er gedaan. Het containerbegrip SLB...
“Jongens even opletten nog, blijf er even bij. Ik leg dit stuk nog even uit want je hebt het nodig voor de toets.” Op dit punt in de les hebben de MBO studenten vaak al een...
Afgelopen periode heb ik meerdere malen de training ‘docent als online coach’ verzorgd. Ik heb hierbij een heleboel tips verzameld die ik graag met je wil delen. Het kan jou...
In ons werk ben je veel onderweg. In de auto luister ik dan graag naar podcasts en zo hoorde ik voor het eerst over de Cassandravoorspelling. Het verwijst naar een...
Confetti is alleen dán confetti als hij (of zij) meerkleurig is… Het strooien van éénkleurig confetti sorteert vrijwel geen effect… Het is de mengeling die het ‘m doet… C’est...
We verkennen de mogelijkheden om onderwijsdoelen van "Ego-Denken" naar "Eco-Denken" te verschuiven en de focus te verleggen van individueel succes naar collectieve verantwoordelijkheid. Wat is de rol van ons onderwijs bij het vormen van ethisch verantwoorde individuen en het bevorderen van milieubewustzijn, leiderschap en verbondenheid?
Onze innerlijke dialoog, de verschillende 'ikken', beïnvloeden ons denken en handelen. Het gebruik van technieken zoals de Voice Dialogue-methode en het Persoonlijk Positie Repertoire kunnen erbij helpen om ons meer bewust te zijn van dit fenomeen.
Laat je studenten bij studieloopbaanbegeleiding verschillende testen en reflecties schrijven, maar heb je niet het gevoel dat zij echt nadenken over hun toekomst? Of blijven...
De belangrijkste 3 beelden, 5 fasen en 10 instrumenten voor de studieloopbaanbegeleider. Studenten zijn niet overwegend positief over studieloopbaanbegeleiding (ISO, 2015). En...