In de hectiek van het dagelijks onderwijs kan het gemakkelijk zijn om gefrustreerd te raken door het gedrag of de prestaties van studenten. Het is verleidelijk om de oorzaak van problemen buiten onszelf te zoeken en de schuld bij de studenten te leggen. We werken er immers zo hard voor om het goed te doen. Echter, passend onderwijs vraagt om een andere benadering: reflectie op ons eigen gedrag en de invloed daarvan op de studenten.
Stel je voor: je hebt een klas vol diverse studenten. Een van hen, laten we haar Jill noemen, lijkt voortdurend niet mee te doen. Ze praat door je uitleg heen, maakt geen aantekeningen en lijkt totaal niet geïnteresseerd. Telkens wanneer je haar aanspreekt, lijkt ze afwezig en soms zelfs opstandig. Na een aantal weken van deze dynamiek begin je je geduld te verliezen. “Waarom kan ze zich niet gewoon gedragen?”, denk je bij jezelf.
Het gemakkelijke pad: De schuld bij de student leggen
Het is begrijpelijk om te denken dat Jill het probleem is. Misschien heeft ze een moeilijke thuissituatie, of misschien is ze gewoon een ‘moeilijke student’. Dit soort gedachten zijn vaak een manier om onszelf te beschermen tegen de stress en frustratie van het lesgeven. Maar wat als we het perspectief veranderen en naar ons eigen gedrag kijken?
De reflectieve benadering: Wat kan ik anders doen?
Wat gebeurt er als we onszelf de vraag stellen: “Wat kan ik anders doen om Jill te helpen?” Hier zijn een paar reflectieve vragen die kunnen helpen:
- Hoe reageer ik op haar gedrag? Reageer ik met irritatie of frustratie en hoe zou dat haar gedrag kunnen beïnvloeden?
- Hoe betrek ik haar bij de les? Bied ik genoeg afwisseling in mijn lesmethoden om haar aandacht te vangen?
- Ken ik haar interesses en probeer ik deze in de les te integreren? Misschien voelt Jill zich niet gezien of begrepen en kan een kleine aanpassing in de manier waarop ik de les geef al een groot verschil maken.
- Is het tempo van de les goed? Heb ik het tempo van mijn lessen afgestemd op de behoeften van alle studenten, inclusief diegenen die misschien wat meer tijd nodig hebben?
- Gebruik ik visualisatie? Maak ik gebruik van visuele hulpmiddelen zoals, kernwoorden meeschrijven, afbeeldingen of schema’s om de leerstof toegankelijker te maken?
- Hoe is de klasopstelling? Is de fysieke omgeving van mijn klas zo ingericht dat het studenten helpt om zich te concentreren of is het juist een bron van afleiding?
Dit zijn slechts een paar vragen die je jezelf kunt stellen. Het is belangrijk om te beseffen dat er vaak complexe oorzaken aan het gedrag en de leerprestaties van studenten ten grondslag liggen. Gedrags- en leerproblemen zoals autisme spectrum stoornis (ASS), attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) en dyslexie kunnen een grote rol spelen in hoe een student functioneert in de klas. Door hier rekening mee te houden, kun je mogelijk lastig gedrag, ongemotiveerd gedrag en slechte leerprestaties verminderen.
Begin bij jezelf
Vaak kijken we onvoldoende naar ons eigen gedrag en de invloed daarvan op onze studenten. We richten onze aandacht snel op de student als probleembron, maar vergeten daarbij de spiegel voor onszelf te houden. Het bewustzijn van onze eigen reacties en lesmethoden kan een wereld van verschil maken.
Passend onderwijs begint bij onszelf. Door kritisch naar ons eigen gedrag te kijken en kleine aanpassingen te maken, kunnen we een positieve impact hebben op het gedrag en de prestaties van onze studenten. Deze aanpak vraagt om continu reflecteren en aanpassen, maar de resultaten kunnen aanzienlijk zijn. Neem de eerste stap en begin morgen, volgende week, met een kleine verandering. Kijk naar bovenstaande reflectievragen en kies er één uit waar je zelf op gaat reflecteren. Probeer de volgende week iets nieuws uit in je lessen gebaseerd op de reflectievraag die je hebt gekozen. Dit kan betekenen dat je visuele hulpmiddelen gaat gebruiken, het tempo van je les aanpast, of meer interactie en betrokkenheid creëert. Kijk hoe deze veranderingen invloed hebben op de student(en). Elke stap in de richting van meer passend onderwijs is een stap naar een leeromgeving waarin iedere student zich gezien, begrepen en gemotiveerd voelt. En daarmee uiteindelijk een betere toekomst voor al onze studenten.
0 reacties