Tijdens de les het zweet op de juiste rug krijgen… En dan bedoelen we niet op de rug van de docent!
Iedere docent herkent wel het ‘hard werken’ gevoel na een fysieke of online les. Hoe kan je ervoor zorgen dat de student aan zet is? Het kan spannend zijn om activerende werkvormen in te zetten, het levert wel meer leerrendement op!
Het zweet bij de student op de rug!
Studenten actief laten deelnemen tijdens fysieke en online lessen heeft niet alleen een motiverende werking, het helpt ook bij de cognitieve verwerking van de lesstof. Barend Last en Stefan Jongen schrijven in het boek Blended learning en onderwijs ontwerp- Van theorie naar praktijk praktische handvatten hoe je activerende werkvormen tijdens je les kan inzetten. Het boek leest makkelijk weg, waardoor wij het een fijne inspiratiebron vinden bij het vormgeven van onderwijs.
Tip vanuit het boek
In het boek staat een overzicht met activerende werkvormen, waarbij duidelijk is aangegeven bij welke leeractiviteit, in welke leerfase, synchroon/asynchroon en welke locatie de werkvorm aangeboden kan worden (tabel 10.1). Dit is fijn naslagwerk!
0 reacties