In dit artikel een werkvorm die studenten wel in actie krijgt. Je kent het wel: alle voorgenomen acties van studenten komen uiteindelijk op het kerkhof van de goede voornemens. Denk aan uitspraken als: “Ik ga morgen het gesprek aan met mijn stagebegeleider”, “Ik ga meteen een planning maken” of “Ik ga minder werken om meer tijd aan mijn studie te kunnen besteden”. Wanneer je de volgende week vraagt of het gelukt is, zijn ze de afspraak vergeten of zijn er allerlei excuses waarom het toch niet gedaan is.
Daarom neem ik jullie mee in een werkvorm die voortkomt uit het “oplossingsgerichte werken”.
De werkvorm is vooral geschikt voor individuele begeleidingstrajecten van stagedocenten, BPV-docenten of SLB’ers. Het doel is om inzichtelijk te maken waar de student nu staat in de competentieontwikkeling, inzicht te geven in welke stappen er al ontwikkeld zijn en vervolgens concrete acties te bepalen om 1 stap verder te komen.
Hoe werkt de werkvorm?
Voorbereiding
Leg de cijfers 1 t/m 10 fysiek in de ruimte door ze op een A4’tje te schrijven en op de grond te leggen. Zorg voor voldoende afstand tussen de cijfers en zorg dat de afstand tussen de cijfers gelijke afstanden tot elkaar hebben. Een mooie mogelijkheid is om de treden van de trap te nemen als cijfers 1 t/m 10 zodat de student ook letterlijk omhoog kan gaan in zijn of haar beleving of wellicht tijdens een coach-wandeling buiten met stoepkrijt op de grond getekend. Enige verrassing werkt meestal uitstekend.
Formuleer een startvraag
Stel een vraag over de competentie of bekwaamheid die de student wil ontwikkelen. Dit is een belangrijke fase om even de tijd voor te nemen. Als de student bijvoorbeeld beter wil leren plannen, sta er dan even goed bij stil in welke situatie dit betreft. Gaat dit om plannen tijdens de stage, over schoolwerk of privé? Heeft de student moeite met alle planningsactiviteiten of zit er een verband met hoe de student tegen de taak opziet? Is plannen altijd lastig of in bepaalde delen van de week, bijvoorbeeld na een zwaar weekend. Hoe preciezer je weet aan welke vraag de student wil werken hoe beter het resultaat.
Wanneer de startvraag bekend is ga je op zoek naar het cijfer dat de student zich op dit moment geeft op de 10–puntschaal. Onderzoek waarom juist dit cijfer? Waarom niet een cijfer hoger of lager? Ga daadwerkelijk op het door de student aangegeven cijfer staan en vraag of het juist voelt. “Voelt jouw planning daadwerkelijk als een 4? Sta je op de goede plek? Wil je nog veranderen?
Bepaal de huidige positie op de schaal
Kijk vervolgens in de richting van de cijfers onder het gekozen standpunt en ga onderzoeken welke bekwaamheden, vaardigheden, kennis de student al ontwikkeld heeft en ingezet om van bijvoorbeeld de 1 naar de 4 te komen. Blijkbaar bezit je al een heleboel vaardigheden om jezelf een 4 te geven. Welke kwaliteiten zitten daar, in welke situatie, wanneer lukt het beter of minder om die kwaliteiten in te zetten? En vooral zijn die kwaliteiten ook te gebruiken om zo direct een stap verder te zetten?
Draai vervolgens 180 graden en kijk naar de cijfers, in dit geval boven de 4 en vraag waar de student naar toe wil. Hoe ziet de ideale situatie eruit. Wat lukt er dan wel wat nu nog niet lukt? Waarom is dat de ideale situatie? Hoe voelt het als je bijvoorbeeld op de gewenste 7 staat? Visualiseer de ideale situatie zo concreet mogelijk. Wat als je de planning op je stage dan wel voor elkaar hebt? Welke negatieve gevoelens zijn dan weg? Wat gaat er daadwerkelijk beter? Waar heb je dan meer tijd voor? Belangrijk is ook om te verkennen of die 7 voldoende is om aan de eisen van de stage en opleiding te voldoen, hoe zie je dat? En nu is van 4 naar 7 wellicht wel een grote stap in één keer dus laten we eens op de 5 gaan staan.
Vooruitkijken
Wat is er nu nodig om in de komende twee weken van die 4 een 5 te maken. Wat ga je concreet doen? Welke bekwaamheden van 1 tot 4 ga je versterken? Wat helpt je nu het meest? Welke ondersteuning en van wie heb je daar bij nodig? Hoe ga je die ondersteuning vragen? Heb je een plan als het toch niet lukt? Hoe krijg je jezelf weer in de actiestand? Wat heb je eerder, in een andere situatie gedaan dat het wel lukte?
Actieplan
Vat tot slot met de student staand op de 5 de acties nog een keer samen en kies de stappen die het meest waarschijnlijk tot succes leiden.
Geef de student tot slot de tijd om deze afspraken op te schrijven en bekrachtig deze afspraken met een krachtige handdruk: afgesproken!
Wil jij met jouw team van stagebegeleiders of SLB’ers ook een training in coachingstechnieken waar deze schaalwandeling onderdeel van uitmaakt? Neem dan contact op met mij of met Metis-Onderwijsadvies en we maken een actiegerichte training voor jouw team op maat.
0 reacties