Co-creatie: onderwijs en toetsing samen met studenten maken
Op steeds meer instellingen ontwerpen studenten en docenten samen onderwijs en toetsinstrumenten. Deze vorm van co-creatie vergroot het eigenaarschap bij studenten, versterkt...
Op steeds meer instellingen ontwerpen studenten en docenten samen onderwijs en toetsinstrumenten. Deze vorm van co-creatie vergroot het eigenaarschap bij studenten, versterkt...
Praktische handvatten voor een taai vraagstuk In deze blog beschrijf ik een heel beperkt aantal suggesties om het studiesucces van jouw studenten te vergroten. Bedenk hierbij...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en 3.Deze driedelige podcastserie gaat over de onderwijsfilosofie van het Zadkine Startcollege. Een stadse,...
Deel1: Wat is werkplekleren eigenlijk? Na enkele jaren onderwijs met COVID beperkingen heeft ‘hybride leren’ een nieuwe betekenis gekregen. Tegenwoordig wordt hiermee vaak een...
Waarom willen we graag zelfregulatie bevorderen bij studenten? Is het brein van een student al zover ontwikkeld dat dit ook kan? En wat zijn manieren om zelfregulatie van...
Over de aansluiting van het onderwijs bij het beroep In het beroepsonderwijs bereiden we onze studenten voor op de arbeidsmarkt van morgen en overmorgen. Deze arbeidsmarkt...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en deel 3.Deze podcastserie ‘Digitalisering van het onderwijs’ gaat over het ontwikkelen van digitale weerbaarheid...
Is flexibiliseren van het onderwijs noodzaak of luxe? En als we flexibiliseren voor wie dan precies en hoe dan? In deze webinar de belangrijkste inzichten voordat je start met...
De G.R.E.T. methode Veel mensen in het onderwijs zijn inmiddels bekend met de kracht van feedback. Eerder schreef ik al een blog over wat feedback ‘effectief’ maakt. Maar HOE...
ONDERZOEKSVRAAG ‘Welke rol speelt de professionele identiteit van hbo-docenten tijdens een onderwijsverandering?’ Ellen studeerde tot voor kort aan de faculteit Sociale...
Het is alweer enige tijd geleden dat ik zelf een student was. De colleges die ik moest volgen waren bedoeld voor kennisoverdracht; met de stof aan de slag gaan betekende voor...
Activerende werkvormen in het beroepsonderwijs. Waarom wil je ze gebruiken? Wanneer gebruik je ze? In deze webinar veel voorbeelden!...
De fase dat studenten van en met elkaar leren is een belangrijk onderdeel van het leerproces. In deze webinar mogelijkheden om peerfeedback als docent in te zetten, te trainen...
Ik krijg vaak de vraag om te helpen bij het formuleren van leeruitkomsten. Dit lijkt een makkelijke vraag, even wat uitkomsten opschrijven en weer verder. En ik kan deze vraag...
Een korte introductie op de verschillende vormen om te ‘flexen en te persen’ Flexibilisering en personalisering van het onderwijs is hot. We praten er veel over, en je ziet...
Een manier om te kijken naar een nieuw begin Op het moment dat ik deze blog schrijf ben ik omringd door half uitgepakte verhuisdozen, in mijn provisorisch ingerichte kantoor...
De laatste tijd ben ik bij verschillende opleidingen veel bezig met curriculumvernieuwing, flexibilisering van het onderwijs, leeruitkomsten, formatief evalueren en blended...
In een gloednieuwe onderwijslocatie, waar vmbo en mbo in één gebouw leren en werken, zet Albeda in op gepersonaliseerd onderwijs. We bevinden ons op Goeree Overflakkee, in het...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en deel 3.In dit drieluik gaan we in gesprek met docenten en het werkveld over levensechte leereenheden. Een...
Het gevaar van personaliseren en flexibiliseren in het beroepsonderwijs “Wat op het eerste oog een succesvolle verandering lijkt, blijkt bij een tweede, bredere blik de...
https://youtu.be/0hi4SlFXgpQ?si=L9TOn2HHxK9Zgnt5