Radicale verzoening in het onderwijs
Einde aan de polarisatie in onderwijsdiscussies in 2020. De sociaal constructivisten (Leren in de echte, betekenisvolle context, samenwerkend leren, gepersonaliseerd leren,...
Einde aan de polarisatie in onderwijsdiscussies in 2020. De sociaal constructivisten (Leren in de echte, betekenisvolle context, samenwerkend leren, gepersonaliseerd leren,...
We verkennen de mogelijkheden om onderwijsdoelen van "Ego-Denken" naar "Eco-Denken" te verschuiven en de focus te verleggen van individueel succes naar collectieve verantwoordelijkheid. Wat is de rol van ons onderwijs bij het vormen van ethisch verantwoorde individuen en het bevorderen van milieubewustzijn, leiderschap en verbondenheid?
Welke toetsvorm past bij de leerdoelen die de student dient te behalen? Ik zie bij veel scholen waar ik kom dat studenten veel verslagen moeten maken. De toets bestaat dan ook...
Waarom regelmatig checken van het groepsproces van belang is. Wanneer je onderwijs ontwikkelt, heb je te maken met verschillende fasen. Van visievorming naar grof ontwerp,...
De laatste weken krijg ik regelmatig de vraag hoe je nu eigenlijk goede leerdoelen formuleert. Een hele relevante vraag, want vaak slaan we deze stap over. Herken je dat? Dat...
Het deugt toch niet… als studenten klagen over docenten die bij wijze van kennisoverdracht you tube filmpjes laten zien die ze zelf al láng hadden gezien? als studenten thuis...
Studenten worstelen vaak met het vinden van een connectie tussen hun persoonlijke interesses en de aangeboden leerstof. Gebruik de volgende 15 praktische tips om je studenten morgen nog áán te zetten!
De spreuk "Non scholae sed vitae discimus" van Seneca benadrukt het belang van leren voor het leven in plaats van alleen voor school. Deze filosofie is relevant in een tijd waarin de vraag naar brede vaardigheden toeneemt en kennis snel veroudert. Docenten en studenten worstelen echter met het motiveren en betekenisvol maken van leeractiviteiten, waarbij studenten vaak alleen leren voor toetsen. Lees in dit artikel hoe je leeractiviteiten betekenisvol kan maken voor studenten.
Afgelopen zomer, net voor de zomervakantie kreeg ik ineens veel last van mijn scheenbeen en daarna van mijn hele been. Normaal ben ik er niet zo van om naar de dokter te gaan...
In dit artikel beschrijven we de rol van interim-managers en hun inzet bij specifieke uitdagingen en veranderingen in het onderwijs. We leggen uit wanneer en waarom interim-managers worden ingezet, bespreken de voordelen die ze bieden, en de risico's die eraan verbonden zijn.
De meeste opleidingen hanteren toetsen aan het eind van een onderwijsperiode om na te gaan of studenten het studieonderdeel voldoende beheersen. Onderschat dergelijke toetsen...
Stel je wilt een curriculum ontwerpen dat studenten voorbereidt op de grote diversiteit aan huidige en toekomstige beroepen. En stel je wilt dat de fundering van dit...
𝗪𝗮𝗻𝗻𝗲𝗲𝗿 𝗶𝗸 𝗮𝗹𝘀 𝘁𝗿𝗮𝗶𝗻𝗲𝗿 𝗼𝗳 𝗮𝗱𝘃𝗶𝘀𝗲𝘂𝗿 𝗴𝗲𝘃𝗿𝗮𝗮𝗴𝗱 𝘄𝗼𝗿𝗱 𝗼𝗺 𝘁𝗲𝗮𝗺𝘀 𝘁𝗲 𝗯𝗲𝗴𝗲𝗹𝗲𝗶𝗱𝗲𝗻 𝗯𝗶𝗷 𝗲𝗲𝗻 𝗰𝘂𝗿𝗿𝗶𝗰𝘂𝗹𝘂𝗺 𝗵𝗲𝗿𝗼𝗻𝘁𝘄𝗲𝗿𝗽, 𝘄𝗼𝗿𝗱𝘁 𝗺𝗶𝗷 𝘃𝗿𝗼𝗲𝗴 𝗼𝗳 𝗹𝗮𝗮𝘁 𝗼𝗼𝗸 𝗱𝗲 𝘃𝗿𝗮𝗮𝗴 𝗴𝗲𝘀𝘁𝗲𝗹𝗱 𝗼𝗳 𝗶𝗸 𝗵𝗲𝘁 𝘁𝗲𝗮𝗺 𝗸𝗮𝗻...