Pedagogisch handelen

Ecodenken
De morele doelen van je onderwijs: van Ego-denken naar Eco-denken

De morele doelen van je onderwijs: van Ego-denken naar Eco-denken

We verkennen de mogelijkheden om onderwijsdoelen van "Ego-Denken" naar "Eco-Denken" te verschuiven en de focus te verleggen van individueel succes naar collectieve verantwoordelijkheid. Wat is de rol van ons onderwijs bij het vormen van ethisch verantwoorde individuen en het bevorderen van milieubewustzijn, leiderschap en verbondenheid?

Lees meer

REGELS!

REGELS!

‘Hoe komen we tot regels waar men zich aan houdt?’ Je maakt het vast mee, er zijn regels… maar leerlingen houden zich er niet aan. Waarom houden leerlingen zich eigenlijk niet...

Lees meer

Mindset
Waarom ben jij docent?

Waarom ben jij docent?

Reflecteren en stilstaan bij wat jou en de ander motiveert, en openstaan voor hoe de ander leert, zijn hierbij cruciaal. Door met een groeigerichte mindset naar het leerproces en je eigen rol als docent te kijken, gelooft Dweck dat effectieve docenten overtuigd zijn van de groei van intelligentie en talent en gefascineerd zijn door hoe we leren, het hart van hun vakgebied.

Lees meer

Non scholae sed vitae discimus
Je leert niet voor de school maar voor het leven!

Je leert niet voor de school maar voor het leven!

De spreuk "Non scholae sed vitae discimus" van Seneca benadrukt het belang van leren voor het leven in plaats van alleen voor school. Deze filosofie is relevant in een tijd waarin de vraag naar brede vaardigheden toeneemt en kennis snel veroudert. Docenten en studenten worstelen echter met het motiveren en betekenisvol maken van leeractiviteiten, waarbij studenten vaak alleen leren voor toetsen. Lees in dit artikel hoe je leeractiviteiten betekenisvol kan maken voor studenten.

Lees meer