Erkennen, verwerpen of negeren?
In ieder contact dat we hebben, in elk gesprek dat we aangaan, probeer je met elkaar af te stemmen zodat je je doel bereikt. Hierdoor verlopen gesprekken prettig en kom je...
In ieder contact dat we hebben, in elk gesprek dat we aangaan, probeer je met elkaar af te stemmen zodat je je doel bereikt. Hierdoor verlopen gesprekken prettig en kom je...
Enige tijd geleden heeft mijn collega Floor een blog geschreven met daarin tips hoe je studenten kunt leren met smartphones om te gaan. In dit blog ga ik enkele ‘feiten’ en...
Je kent het wel, overbodige regels of heel erg veel regels. Hoe ga jij hiermee om? Emile vertelt over zijn ervaringen bij een onderwijsinstelling waar maar 3 regels zijn.
Confetti is alleen dán confetti als hij (of zij) meerkleurig is… Het strooien van éénkleurig confetti sorteert vrijwel geen effect… Het is de mengeling die het ‘m doet… C’est...
“Studenten zijn geobsedeerd door hun mobieltje, het lijkt wel alsof het apparaat aan hun handen is vastgelijmd” hoor ik een docent klagen wanneer ik de docentenkamer...
We verkennen de mogelijkheden om onderwijsdoelen van "Ego-Denken" naar "Eco-Denken" te verschuiven en de focus te verleggen van individueel succes naar collectieve verantwoordelijkheid. Wat is de rol van ons onderwijs bij het vormen van ethisch verantwoorde individuen en het bevorderen van milieubewustzijn, leiderschap en verbondenheid?
3 brillen om naar je klas te kijken “alleen kan je niks, je moet het samen doen” (Johan Cruijff) Je les, in de opleiding bedrijfseconomie, staat op het punt van beginnen. De...
Met je groep vers het nieuwe studiejaar in Welkom bij deel 2 van mijn blogreeks gericht op positieve groepsvorming! In deel 1 heb ik mij met name op een stuk theorie gericht...
Het HIT-event komt eraan en dit jaar staat het thema sport centraal. Wat kunnen we in het beroepsonderwijs nu leren van de (top)sport? Voor mij een thema om van te dromen!...
Studenten geven regelmatig aan dat ze het werken in groepen niet (meer) zo zien zitten. Meeliftgedrag, vage opdrachten en toetsing die geen uitspraak doet over individuele...
Studenten worstelen vaak met het vinden van een connectie tussen hun persoonlijke interesses en de aangeboden leerstof. Gebruik de volgende 15 praktische tips om je studenten morgen nog áán te zetten!
Reflecteren en stilstaan bij wat jou en de ander motiveert, en openstaan voor hoe de ander leert, zijn hierbij cruciaal. Door met een groeigerichte mindset naar het leerproces en je eigen rol als docent te kijken, gelooft Dweck dat effectieve docenten overtuigd zijn van de groei van intelligentie en talent en gefascineerd zijn door hoe we leren, het hart van hun vakgebied.
De spreuk "Non scholae sed vitae discimus" van Seneca benadrukt het belang van leren voor het leven in plaats van alleen voor school. Deze filosofie is relevant in een tijd waarin de vraag naar brede vaardigheden toeneemt en kennis snel veroudert. Docenten en studenten worstelen echter met het motiveren en betekenisvol maken van leeractiviteiten, waarbij studenten vaak alleen leren voor toetsen. Lees in dit artikel hoe je leeractiviteiten betekenisvol kan maken voor studenten.
Pesters-slachtoffer: 1-0 Over een paar dagen is het carnaval; een feest waarin ik me graag onderdompel. Vijf dagen samen met mijn beste vrienden, maten, kroegkennissen en mijn...
Vorige week heb ik met jullie 10 tips gedeeld om een betere docent te worden vanuit het perspectief van de student. Deze week bespreek ik de (in mijn ogen) 3 belangrijkste...
Gebruik je powerpoint als ondersteuning van je verhaal niet als spiekbriefje, sluit aan bij onze belevingswereld, neem je vak niet te serieus, weet wat er in de praktijk...
Regelmatig komen wij bij scholen die in hun onderwijs aandacht besteden aan samenwerken. Mooi, want samenwerken is één van de 21ste-eeuwse vaardigheden en een bewezen...
Is het nodig dat docenten kennis hebben over de hersenen bij adolescenten? En wat weten we nou écht over het brein? Wat hebben we daaraan? Kan inzicht in cognitieve processen...
Depressie. Een zwaar onderwerp? Uiteraard, depressie is een ernstige aandoening. Daar weet ik als toegepast psycholoog en ervaringsdeskundige álles van. Tevens is er de...
Enige tijd geleden schreef ik een blog onder de titel ‘weg met de professionele afstand’ waarin ik pleitte voor professionele nabijheid. Blijkbaar raakte ik daarmee een...