Wat kan en weet ChatGPT?
In deze blog een toelichting op wat ChatGPT kan en weet en hoe dat verschilt van mensen. Deels gebaseerd op How does ChatGPT differ from human intelligence? – Futurity. Wat...
In deze blog een toelichting op wat ChatGPT kan en weet en hoe dat verschilt van mensen. Deels gebaseerd op How does ChatGPT differ from human intelligence? – Futurity. Wat...
In het beroepsonderwijs werken vaak échte vakidioten uit de praktijk. Gelukkig maar, want wat is er nou mooier dan het vak leren van iemand die jarenlang zelf dat beroep heeft...
Sinds een paar weken neem ik samen met Liza een podcast op over ChatGPT en het onderwijs. Het werd ons al heel snel duidelijk dat dit een gamechanger kan gaan zijn. Ik neem...
Bij de ontwikkeling van het curriculum in teams, en de begeleiding daarvan, binnen het MBO en HBO komt veel kijken. Soms zoveel dat je als docent/ontwikkelaar door de bomen...
Hoe krachtig is het curriculum? Een mooi middel dat je kunt gebruiken bij het beantwoorden van deze vraag, is de poster die ik heb gevonden op de website...
Wil je als opleiding werken met ‘goede leeruitkomsten’? Lees dan allereerst deze blog van Jacandra van Megen; deze blog geeft de kern weer waarom je met leeruitkomsten werkt...
Op steeds meer instellingen ontwerpen studenten en docenten samen onderwijs en toetsinstrumenten. Deze vorm van co-creatie vergroot het eigenaarschap bij studenten, versterkt...
Een kalibratiesessie is een sterk middel om de betrouwbaarheid van een beslissing te vergroten. In een gezamenlijke bijeenkomst bespreek je ingeleverd werk van studenten....
Tijdens de les het zweet op de juiste rug krijgen… En dan bedoelen we niet op de rug van de docent! Iedere docent herkent wel het ‘hard werken’ gevoel na een fysieke of online...
Op dit moment word je om de oren geslagen met opmerkingen over de jonge generatie studenten die niet meer weet wat hard werken is, die lui is en alleen maar achter hun...
Een project loopt over twee onderwijsblokken. De oplevering van het groepsgewijze product is pas eind januari. Alle tijd dus! De toets voor dit blok is in week 9: alle tijd!...
Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte manier van feedback geven door een docent; waardoor het denken van de student wordt gestimuleerd. Vaak wordt hierbij...
Praktische handvatten voor een taai vraagstuk In deze blog beschrijf ik een heel beperkt aantal suggesties om het studiesucces van jouw studenten te vergroten. Bedenk hierbij...
Student terug naar de Campus Ons Onderwijs podcast | Hogeschool van Amsterdam Beluister de podcast In de Ons Onderwijs podcast bespreken Jeroen Castricum en Richard Kragten de...
Werkveldleren en het beoordelen van de professionele ontwikkeling. Hoe dan? Wat maakt iemand een goede professional? Hoe meten we beroepscompetenties- en vaardigheden in het...
Een concreet voorbeeld uit de praktijk De praktijk in! Dat is iets waar studenten vaak naar uit kijken. Aan de slag in de echte wereld. In die praktijk worden studenten...
Tijdens een assessorentraining vond het volgende gesprek plaats tussen twee deelnemers. De eerste is docent Nederlands de tweede is een praktijkopleider van een bakkerswinkel....
Deel1: Wat is werkplekleren eigenlijk? Na enkele jaren onderwijs met COVID beperkingen heeft ‘hybride leren’ een nieuwe betekenis gekregen. Tegenwoordig wordt hiermee vaak een...
Over peer-instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In de blog van vorige week vertelde ik je over Harvard-professor Eric Mazur en over zijn hoorcollege-shows. En hoe...
Over peer instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In het beroepsonderwijs zijn we druk met het activeren van studenten. Wij van Metis Onderwijsadvies schrijven,...
Drie ontwerpprincipes voor effectieve kennisclips In het hedendaagse onderwijs is het online leren met behulp van kennisclips populair. Dit is een mooie ontwikkeling, omdat...