Kennis verdient herwaardering

Datum: 8 september 2020
Auteur: Liza Peeters

Veel docenten zijn bang dat bij het ontwikkelen van een nieuw curriculum de kennisbasis verloren gaat. Steeds meer waarde wordt er gehecht aan 21st century skills zoals creativiteit en kritisch denken. Dit gaat samen met een ruimere opvatting dat studenten dingen beter leren als ze het ‘zelf ontdekken’ in plaats van ‘kennis over te dragen’.  Maar waar hebben we het nu eigenlijk over als het gaat over ‘kennis’ en waarom is het zo belangrijk? Aan de hand van onderstaande drie podcasts leggen drie experts uit wat kennis is, waarom het zo belangrijk is en hoe je dit wel kunt verweven in jullie curriculum.

Dus stap in de auto, poets je tanden of maak een prachtige wandeling én leer aan de hand van deze podcasts meer over kennis 😉

WAAROM ZOU JE NOG IETS LEREN ALS JE HET OOK KUNT GOOGELEN?

“Eerst en vooral, verwar informatie alsjeblief niet met kennis!”, benadrukt Tim Surma. In onderstaand TED-filmpje legt Tim Surma perfect uit waarom het zo belangrijk is om kennis te hebben:

Hoe leren kinderen?

Leren gaat niet vanzelf. Het vraagt begeleiding, structuur en aandacht voor instructie. Paul Kirschner legt perfect uit wat het verschil is tussen ons werkgeheugen en het langetermijngeheugen.

Wat is tegenwoordig nog de waarde van kennis?

“21century skills is een lege huls’, geeft Erik Meester aan. Als je kennis hebt, kun je efficiënter en slimmer situaties duiden. Samen met Tjip de Jong gaat Erik Meester in onderstaande video dieper in op het belang van kennis:

Het beroepsonderwijs

Samenvattend: enkel gesprekken hebben over vaardigheden als kritisch denken of activerende didactiek zijn zinloos. Het hebben van een kennisbasis is cruciaal. Dus: we gaan weer rijtjes stampen? Vol inzetten om reproductiekennis? Ik hoop het niet, maar ga wel met elkaar in gesprek over wát de student moet kennen om de noodzakelijke doelstellingen/leeruitkomsten te beheersen. Om tot echt leren te komen is het belangrijk dat je bij het aanreiken van deze kennis aansluit bij de voorkennis, deze relevante kennisbasis herhaalt én dat je instructie geeft (en dit kan ook digitaal in diverse vormen, dat hebben we afgelopen maanden wel gezien). Op deze wijze zorgen we ervoor dat studenten goed én ‘efficiënt leren.

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *