Leren met ChatGPT de affectieve leerfunctie
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
In drie andere blogs is nagegaan hoe ChatGPT het leren kan ondersteunen. Dat is gedaan vanuit het perspectief van telkens één van de verschillende leerfuncties: de cognitieve,...
In deze blog een toelichting op wat ChatGPT kan en weet en hoe dat verschilt van mensen. Deels gebaseerd op How does ChatGPT differ from human intelligence? – Futurity. Wat...
'Ja, maar...' en daarna komen alle argumenten waarmee studenten advies afschieten. Hoe voorkom je als docent het reparatiereflex! Beluister deze podcast!
Studieloopbaan-gesprekken voeren kan ingewikkeld zijn. Dit overzicht met gespreksfasen maakt je bewust van de valkuilen en zorgt voor effectieve gesprekken.
Waarom iedere docent en opleiding nu aan de slag moeten met ChatGPT. In deze blog deelt Thijs zijn ervaringen van de afgelopen weken.
Curricula zitten vaak veel te vol met inhoud, alles moet erin en alles is belangrijk. Studenten, docenten en ondersteuners zuchten onder de druk en administratie dat dit alles vraagt. Jacandra zoekt naar ruimte in haar blog!
Op deze poster vind je 7 kenmerken van een krachtig curriculum (volgens Dylan Wiliam 2013). Je kan de poster inzetten door je eigen curriculum naast deze beschreven kenmerken te zetten.
Via dit blog krijg je handvatten voor het formuleren van leeruitkomsten. Het geeft de kern weer waarom je werkt met leeruitkomsten én hoe je hiertoe komt.
Deze driedelige podcastserie gaat over digitaal burgerschap en is in samenwerking met ‘platform mbo digitaal’ ontwikkeld...
Op steeds meer instellingen ontwerpen studenten en docenten samen onderwijs en toetsinstrumenten. Deze vorm van co-creatie vergroot het eigenaarschap bij studenten, versterkt het leerproces en de sense of belonging (Bovill, 2017). Actief meedenken over de toetsing ontwikkelt hun kwaliteitsbesef en feedbackvaardigheden. Daarnaast hebben studenten meer invloed op eigen leren en die van hun peers (Carless & Bout, 2018).
Een kalibratiesessie is een sterk middel om de betrouwbaarheid van een beslissing te vergroten. Maar hoe geef je een kalibratiesessie vorm? Lees dat in deze handleiding.
Dit super fijne naslagwerk: een overzicht met activerende werkvormen, waarbij duidelijk is aangegeven bij welke leeractiviteit, in welke leerfase, synchroon/asynchroon en welke locatie de werkvorm aangeboden kan worden.
Activerende didactiek: werkt dat echt? Zijn studenten inderdaad meer gemotiveerd? Hebben ze hogere leeropbrengsten? Koen verkent het concept.
Lees hier meer over wat didactisch coachen is, en hoe je als docent via didactisch coachen studenten kunt helpen om uitstelgedrag te voorkomen.
Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte manier van feedback geven door een docent; waardoor het denken van de student wordt gestimuleerd...
In deze lezing van Sergio de Pluijm, neemt hij zijn publiek mee in hoe je coachees (studenten, medewerkers, cliënten) via motiverende gespreksvoering echt in beweging krijgt.
In zowel het mbo als het hbo valt ongeveer 20-30% van de studenten uit in het eerste jaar. Hoe brengen we studenten tot studiesucces?
Na de lockdowns van de afgelopen tijd blijkt dat het lastig is om studenten terug naar de campus te laten komen. Hoe moeten we hier als onderwijs mee omgaan?