3 oefeningen om feedback aan grote groepen te geven

door 9 jan 2018

Het is lastig om feedback te geven aan grote groepen. Hoe organiseer je het en hoe zorg je dat dit efficiënt gebeurt? In deze blog geef ik drie praktische voorbeelden hoe deze feedback gegeven kan worden.  

Collectieve feedback

Collectieve feedback zijn feedbacksessies voor de volledige groep. Het is een aanleiding om meer diepgaande uitleg te geven, misvattingen toe te lichten, voorbeelden te bespreken etc. Een prachtig voorbeeld gaf Pedro de Bruyckere in een interview met OAB Dekkers. Hij legde uit hoe hij feedback geeft aan een groep van wel 200 man.

Beluister hier het voorbeeld:

 

Fragment Pedro De Bruyckere

met Pedro De Bruyckere

Bespreken voorbeelden

Een essentiële stap die helaas vaak wordt overgeslagen is het bespreken van voorbeelden. Op deze manier wordt het duidelijk wat er van de student wordt verwacht. Door veel voorbeelden te laten zien of eventueel voorbeelden in eigen bezit te houden voorkom je kopieergedrag.

Checklist of veel voorkomende fouten ter beschikking stellen

Op basis van (eerder) gemaakte fouten kan een lijst worden opgemaakt met aandachtspunten. Deze checklist geeft studenten inzicht in resultaten van anderen en hun eigen prestatie.

Uiteraard zijn er nog veel meer voorbeelden om in een les met veel studenten feedback te geven. Denk aan bijvoorbeeld peer-feedback, elektronische oefentoetsen en allerlei vormen van interactie gedurende de les die zorgen voor discussie/beantwoorden van vragen/demonstratie etc. Essentieel bij alle vormen is dat je nagaat wat je wilt bereiken met de feedback. Meer informatie over feedback, zie mijn eerdere blog.

Benieuwd naar nog meer praktische voorbeelden? Pedro de Bruyckere geeft op het HIT event één van de keuze workshop.
www.highimpactteaching.nl.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Liza Goos

Liza Goos

Auteur

Blended Beroepsopdrachten ontwerpen

Blended Beroepsopdrachten ontwerpen

Hoe ontwerp je doelgerichte en leerrijke beroepsopdrachten? In dit webinar aandacht voor het 4C/ID model, werkvormen die gebruikt kunnen worden en een beslisschema voor blended onderwijs.  Vanuit integrale beroepstaken is de urgentie voor een onderwerp te stimuleren...

Lees meer
Webinar toetsing en examinering

Webinar toetsing en examinering

In juni en juli staan er, zoals ieder jaar, een groot aantal toetsen en examens voor de deur. Hoewel die toetsen en examens soms een doel op zich lijken, zijn zij slechts een middel om een beslissing te nemen over studenten. De beslissingen gaan over het behalen van...

Lees meer
Zijn we al LOBbig geslagen?

Zijn we al LOBbig geslagen?

 Loopbaancompetenties gebruiken door en voor docenten. Het stadium van een puddingmengsel, waarop het mengsel niet meer vloeit, maar nog niet stijf is: Lobbig. Natuurlijk. Ik ben geen pudding, maar af en toe heb ik wel het gevoel dat het niet vloeit. En om te...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!