Leren van een expert. De docent staat centraal

In het onderwijs hoort de docent centraal te staan. Hoewel in bijna alle instellingsplannen de student centraal staat (89% van de deelnemers aan de live-webinar scoort op deze vraag JA), is de rol van de docent als expert van het leerproces veel belangrijker.

In dit webinar staat het productief maken van informatie, het trainen van vaardigheden en beschikbaar zijn als rolmodel centraal. Dit alles vanuit het model van didactisch redeneren.

De centrale vraag is: wat heeft deze student, op dit moment, van mij als docent nodig?

 

 

De vraag die aan de orde komt is of klassikaal uitleggen van leerstof daarbij past. De vraag of nieuwe leerstof klassikaal wordt uitgelegd (50% scoort bijna altijd) is niet met goed of fout te beantwoorden. De vraag is waarom je hiervoor kiest en of het gewenste effect bereikt wordt.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meld je aan voor de GRATIS Metis Masterclass Maandag

Elke maand een ander thema!

Peter

Peter

Auteur

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

× Stel je vraag via WhatsApp